ارسال رایگان
تاثیر کراتین در بدنسازی (اثرات بر کبد و...)
3-0
26 خرداد 02     7059 بازدید
تاثیر کراتین در بدنسازی (اثرات بر کبد و...)

احتمالاً در مورد تاثیر کراتین در بدنسازی شنیده‌اید که برای بدنسازی، تمرینات و به خصوص تمرینات استقامتی با هدف افزایش عضله‌سازی، قدرت و انرژی جادو می‌کند. اما آیا از دیگر حقایق جالب آن همانند تقویت عملکرد مغز، بهبود سلامت استخوان و ... اطلاع دارید؟

اگر مطلع نیستید و تمایل به دانستن تمامی اثرات کراتین در بدنسازی را (افزایش حجم، ریکاوری سریع و ...) دارید تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا علاوه بر آن، از مزایا و معایب این مکمل ارزان، مؤثر و بی‌خطر مطلع شوید.

مباحث مهم مطرح شده در این مقاله:

  • فواید کراتین برای بدنسازی (۵ فایده مهم)
  • عوارض مصرف کراتین بر بدن و راهکار پیشگیری از آن‌ها
  • بررسی ۱۳ مزیت اثربخش به عنوان اثر کراتین بر بدنسازی
  • پاسخ به سؤالات رایج در ارتباط با تاثیر کراتین بر کلیه، کبد و ...
  • و ...

نویسنده‌: تارا بهادری


مکمل کراتین چیست؟

کراتین یک اسیدآمینه غیرضروری است که به طور طبیعی در کبد، کلیه‌ها و پانکراس توسط گلیسین، آرژنین و متیونین سنتز می‌شود و 95 درصد آن در ماهیچه‌های اسکلتی ذخیره می‌شود. نقش این مکمل کمک به تولید انرژی موردنیاز برای حرکات عضلانی است که این کار را با کمک تولید آدنوزین تری فسفات (به‌اختصار ATP) انجام می‌دهد و انرژی را برای انقباض عضلات فراهم می‌کند.

مکمل کراتین چیست

فواید مکمل کراتین در بدنسازی (۵ فایده اصلی)

شما با مصرف مکمل کراتین می‌توانید:

  1. عملکرد ورزشی خود را بهبود بخشید.
  2. به ریکاوری عضلات خود پس از تمرینات شدید کمک کنید.
  3. از آسیب عضلانی (گرفتگی، سفتی و کشش) پیشگیری کنید یا شدت آن را کاهش دهید.
  4. قدرت و انرژی خود را برای تمرینات قدرتی سنگین بیشتر کنید.
  5. توده عضلانی بدون چربی خود را افزایش دهید.

 

فواید کراتین در بدنسازی

اطلاع از فواید مصرف کراتین در بدنسازی (برای ورزشکاران، افراد مسن و ...) در مقاله زیر:

فواید کراتین در بدنسازی

 

عوارض کراتین در بدنسازی

انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه استفاده کوتاه‌مدت یا طولانی‌مدت دوزهای استاندارد کراتین باعث ایجاد عوارض جانبی برای افراد سالم می‌شود، پیدا نکرد. ولی بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • اگر درگیر مشکلات کبدی یا کلیوی هستید، باید قبل از مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگرچه مرتبط دانستن کراتین با کم‌آبی بدن و گرفتگی عضلات رایج است، اما تحقیقات این ارتباط را تأیید نمی‌کند که حتی در صورت وجود این عارضه‌ها می‌توان با نوشیدن زیاد آب از احتمال ایجاد آن پیشگیری کرد.
  •  با این حال، مصرف این مکمل در زمانی که واقعاً دچار کم‌آبی شده‌اید یا سعی در کاهش وزن دارید، ممکن است خطرناک باشد.

 

عوارض کراتین

برای پیشگیری از احتمال ایجاد عوارض مصرف کراتین در بدنسازی، مقاله زیر را بخوانید.

عوارض کراتین

 

تاثیرات کراتین در بدنسازی (۱۳ مزیت اصلی)

اثربخشی کراتین در بدنسازی را به هیچ وجه نمی‌توان منکر شد چرا که یکی از مکمل‌هایی است که در تاریخ تغذیه ورزشی بسیار مورد تحقیق قرار گرفته است (بیش از ۲۰۰ مطالعه تا به امروز در دهه گذشته)، اما اینکه دقیقاً چه اثراتی دارد را در ادامه خواهید دید.

 

تاثیر کراتین در بدنسازی

۱. کراتین افزایش قدرت

تاثیر کراتین در بدنسازی افزایش قدرت است؛ یعنی ظرفیت بدن را برای انجام تمریناتی با شدت بالا افزایش می‌دهد. در واقع کراتین سطح فسفو کراتین را افزایش می‌دهد که به دنبال آن تولید انرژی ATP بیشتر می‌شود؛ انرژی ATP منبع اصلی سوخت برای تمرینات با شدت بالا است که منجر به افزایش قدرت می‌شود.

کراتین مونوهیدرات 100% دوبیس 300 گرمی

با خرید کراتین 100% مونو هیدرات دوبیس انرژی توان و قدرت خود را افزایش دهید.

قیمت کراتین مونوهیدرات دوبیس ۳۰۰ گرمی

 

۲. تاثیر مصرف کراتین در افزایش سرعت ریکاوری

طی تحقیقی در سال ۲۰۰۴، اثرات مکمل کراتین بر آسیب سلول‌های عضلانی در ورزشکاران استقامتی باتجربه ای که در یک مسابقه ۳۰ کیلومتری دویدند، مطالعه شد.

با نظارت دقیق چندین نشانگر آسیب سلولی در ۱۸ ورزشکار مرد، محققان دریافتند که سطوح این نشانگرها پس از مسابقه در مقایسه با ۱۶ فرد کنترلی که فقط مالتودکسترین مصرف کرده بودند، کاهش یافت و نهایتاً به این نتیجه رسیدند که مکمل کراتین به نوعی آسیب سلولی عضلانی و التهاب  پس از تمرینات شدید را کاهش می‌دهد.

تاثیر مصرف کراتین در افزایش سرعت ریکاوری

 

۳.تاثیر کراتین بر بدنسازی و بهبود ظرفیت بی هوازی

محققان برای اثبات اثر کراتین در بدنسازي بر روی افزایش ظرفیت بی هوازی، آزمایشی بر روی تعدادی از ورزشکاران در یک دوره ۳ روزه انجام دادند؛ بدین صورت که برخی دارونما و برخی کراتین مصرف کردند.

در انتها مشخص شد که افراد مصرف‌کننده کراتین افزایش توده بدنی به طور متوسط ​​۰/۹ کیلوگرم، افزایش ۶/۶ درصدی در حجم ران و افزایش عملکرد را تجربه کردند.دوی سرعت آنها نیز به وضوح در مقایسه با افرادی که فقط مالتودکسترین مصرف می‌کردند، بهبود یافته بود.

 

تاثیر کراتین بر بدنسازی و بهبود ظرفیت بی هوازی

برای افزایش هم‌زمان پتانسیل هوازی و قدرت بی هوازی، کراتین سی ام 3 ترک نوتریشن را مصرف کنید.

قیمت کراتین سی ام ۳ ترک  (۲۵۰ گرم)

 

۴. کراتین و افزایش حجم عضلات

یکی دیگر از مزایای مهم تاثیر کراتین در بدنسازی افزایش حجم عضلانی برای بدنسازان و ورزشکاران قدرتی است. کراتین می‌تواند از طرق مختلفی باعث افزایش رشد عضلات جدید شود که عبارت‌اند از:

  • کمک به تشکیل پروتئین‌هایی که به ایجاد فیبرهای عضلانی جدید کمک می‌کند.
  • همراه با تمرینات مقاومتی باعث کاهش سطح میوستاتین می‌شود (مولکول مسئول توقف رشد عضلات) که با کاهش سطح آن، روند عضله‌سازی سریع‌تر می‌شود.
  • تعداد سلول‌های ماهواره‌ای (Satellite Cell) در عضلات اسکلتی را در صورت ترکیب با تمرینات قدرتی منظم افزایش می‌دهد که باعث رشد عضلانی می‌شود.

 

نحوه مصرف با هم کراتین و گینر

برای تسریع روند افزایش حجم عضلات مقاله زیر را بخوانید.

مصرف گینر و کراتین همزمان

 

۵. اثر کراتین  بر کاهش تحلیل عضله مرتبط با سن

کراتین ممکن است سارکوپنیا (Sarcopaenia) یا همان تحلیل عضله مرتبط با سن را کاهش دهد. با افزایش سن، کاهش طبیعی در تولید هورمون‌های عضله ساز (آنابولیک) مانند تستوسترون، هورمون رشد و فاکتورهای رشد شبه انسولین (IGF-1) وجود دارد.

همچنین فیبرهای سریع انقباض (تشکیل‌دهنده حجم عضلانی) که توسط اثرات سارکوپنیا قربانی می‌شوند به مصرف کراتین به خوبی پاسخ می‌دهند و تقویت می‌شوند.

 

اثر کراتین بر کاهش تحلیل عضله مرتبط با سن

 

۶. تاثیر کراتین افزایش وزن

کراتین دارای خاصیتی است که باعث متورم شدن سلول‌های ماهیچه‌ای (بدون تغییر در سطح چربی) می‌شود که ظاهری عضلانی‌تر ایجاد می‌کند و مهم‌تر از آن به عنوان محرکی برای سنتز پروتئین عمل می‌کند. معمولاً حدود ۳ کیلو افزایش وزن بدن در چند هفته اول شروع مصرف کراتین گزارش می‌شود.

 

۷. تاثیرات کراتین در بدن سازی گیاهخواران

گیاهخواران با توجه به رژیم غذایی خود معمولاً نسبت به همتایان گوشت‌خوار خود دارای سطوح پایین‌تری از کراتین هستند.

در طی آزمایشی مشخص شد که افراد گیاهخواری که انواع کراتین را مصرف کردند، نسبت به افراد غیر گیاهخوار مصرف‌کننده کراتین، افزایش بیشتری در کراتین کل، فسفو کراتین و بافت بدون چربی داشتند که نشان می‌دهد گیاهخواران نسبت به مکمل کراتین واکنش بیشتری نشان می‌دهند.

 

انواع مکمل کراتین بدنسازی

برای اطلاع از انواع کراتین (+مزایا و معایب) و انتخاب مناسب‌ترین آن، مقاله زیر را بخوانید.

انواع کراتین بدنسازی

 

۸. تاثیر کراتین برای بدنسازی در افزایش هیدراسیون سلولی

کراتین محتوای آب ماهیچه‌ها و حجم سلولی شما را افزایش می‌دهد که این یک مکانیسم حیاتی در رشد عضلات است و نهایتاً باعث می‌شود عضلات شما بزرگ‌تر به نظر برسند.

 

۹. اثرات کراتین در بدنسازی بر افزایش هورمون‌های آنابولیک

کراتین باعث ترشح هورمون های آنابولیک مانند IGF-1 و HGH می شود که در سنتز عضلات نقش دارند.

هر دوی این هورمون‌ها با چربی بدن رابطه معکوس دارند، به این معنی که اگر IGF-1 و HGH در بدن کمتر باشد، چربی بدن بیشتر انباشته می‌شود و بالعکس.

اثرات کراتین در بدنسازی بر افزایش هورمون‌های آنابولیک

 

۱۰.تاثیر کراتین بر مغز و تقویت عملکرد آن

کراتین یک محافظ عصبی مهم است، به این معنی که می‌تواند به افزایش بقای سلول‌های عصبی در برابر خطرات محیطی کمک کند. مکمل کراتین، ذخایر کراتین از دست رفته در مغز را پر می‌کند که معمولاً به دلیل کمبود خواب یا استرس اتفاق می‌افتد.

وقتی مکمل کراتین مصرف می‌کنید، سطح انرژی در مغز شما افزایش می‌یابد که نه تنها می‌تواند خستگی را کاهش دهد، بلکه فرایندهای حافظه را نیز بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، این افزایش در متابولیسم انرژی، بازسازی سلول‌های مغز را تشویق می‌کند که می‌تواند به کاهش علائم بیماری‌های عصبی کمک کند.

کراتین 300 گرمی دکتر سان

بهبود عملکرد مغز با مصرف پودر کراتین 100% مونو هیدرات دکتر سان

قیمت پودر کراتین دکتر سان (۳۰۰ گرمی)

 

۱۱. اثر کراتین بر مغز و کاهش بیماری‌های عصبی (پارکینسون و آلزایمر)

یک مطالعه مزایای بالقوه استفاده از کراتین را برای محافظت از مغز بیماران در برابر بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر گزارش می‌دهد. کراتین همچنین از نورون‌های مغز (انتقال دهنده گمشده در بیماری‌های عصبی) که دوپامین تولید می‌کنند محافظت می‌کند. کراتین خلق‌وخوی بیماران را بهبود می‌بخشد، به بیماران کمک می‌کند تا دوزهای کمتری از داروها را مصرف کنند و عوارض جانبی داروها را کاهش می‌دهد.

 

اثر کراتین بر مغز و کاهش بیماری‌های عصبی (پارکینسون و آلزایمر)

 

۱۲.تاثیر کراتین بر استخوان و بهبود سلامت آن

محققان در یک مؤسسه زیست‌شناسی سلولی در سوئیس دریافتند که کراتین می‌تواند به عنوان یک درمان کمکی برای ترمیم شکستگی استخوان یا برای درمان پوکی‌استخوان مورداستفاده قرار گیرد. کراتین به طور قابل‌توجهی فعالیت آلکالین فسفات (ALP؛ یک شاخص مهم برای رشد استخوان) را افزایش می‌دهد.

همچنین از آنجایی که کراتین تولید انرژی سلولی را افزایش می‌دهد و خود انرژی سلولی نیز برای رشد و نگهداری استخوان مهم است؛ بنابراین مستقیماً با بهبود پوکی‌استخوان مرتبط است.

پودر کراتین پلاس ویوا پاور ۳۰۰ گرمی

با خرید کراتین بدنسازی اصل ویواپاور در کنار عضله‌سازی، سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.

قیمت پودر کراتین پلاس ویوا پاور ۳۰۰ گرمی

 

۱۳. تاثیر کراتین بر قند خون و بهبود تحمل گلوکز

کراتین ممکن است به مبارزه با دیابت کمک کند، زیرا تحمل گلوکز را بهبود می‌بخشد. محققان نشان دادند که کراتین، حامل شماره ۴ گلوکز (glut-4) و محتوای گلیکوژن عضلانی را افزایش می‌دهد که از جمله دلایل بهبود تحمل گلوکز هستند.

 

خرید کراتین بدنسازی

اگر تا این بخش مقاله همراه ما بوده‌اید و از تاثیرات کراتین در بدنسازي شگفت‌زده شده‌اید، قطعاً با خرید این مکمل  و مشاهده‌ی عینی نتایج آن شگفت‌زده‌تر نیز خواهید شد که برای خرید آن فقط کافی است دکمه ثبت سفارشتان را در سایت داروخانه سرمه‌دان (مرکز فروش کراتین بدنسازی اصل با برچسب اصالت کالا) فشار دهید و در سریع‌ترین زمان ممکن محصول خود را در درب منزل دریافت کنید.

 انواع کراتین بدنسازی با قیمت

مشاهده‌ی مشخصات و خرید اینترنتی مکمل کراتین با مجوز وزارت بهداشت در لینک زیر:

 انواع کراتین بدنسازی با قیمت

 

سؤالات متداول

۱.تاثیر مکمل کراتین بر کبد چگونه است؟

تاکنون هیچ‌یک از مطالعات علمی ثابت نکرده است که مصرف مکمل کراتین در افراد سالم، موجب آسیب می‌شود. البته اگر مبتلا به بیماری کبدی هستید ممکن است مصرف کراتین باعث کاهش توان کبد در تولید و پردازش کراتین در بدن شود که اگر کراتین مصرفی به درستی پردازش نشود باعث آسیب به کلیه نیز می‌شود.

۲. کراتین چه تاثیری بر کبد دارد؟

اثر کراتین روی کلیه به گونه‌ای است که مصرف آن برای بیماران کلیوی توصیه نمی‌شود ولی برای افراد سالم کاملاً ایمن است. ماده کراتینین (محصول جانبی مصرف کراتین) که شاخصی برای اطلاع از سلامت کلیه است به طور طبیعی توسط کلیه دفع می‌شود؛ اما اگر مشکل کلیوی داشته باشید میزان این دفع کاهش می‌یابد و باعث بدتر شدن بیماری می‌شود.

۳.آیا تاثیر مکمل کراتین بر ریزش مو اثبات شده است؟

هیچ مدرک قطعی برای اثبات تاثیر کراتین بر ریزش مو وجود ندارد. با این حال تحقیقات نشان می‌دهد مصرف کراتین و ریزش مو در برخی مواقع می‌توانند با هم مرتبط باشند.

جمع‌بندی

در این مقاله از داروخانه آنلاین سرمه‌دان آموختیم که:

  • شما با مصرف مکمل کراتین می‌توانید عملکرد ورزشی خود را از هر لحاظ ارتقا دهید.
  • مصرف مکمل کراتین برای افراد سالم در دوزهای استاندارد کاملاً ایمن و بی‌خطر است.
  • اگر مبتلا به بیماری کبدی و کلیوی هستید قبل از مصرف کراتین با پزشک خود مشورت کنید.
  • از جمله تاثیرات کراتین در بدنسازی می‌توان به کمک به افزایش حجم عضلات، افزایش انرژی، ریکاوری سریع و ... اشاره کرد.
  • دو واژه کراتین و افزایش قدرت در کنار هم استفاده می‌شوند، چون مصرف کراتین با افزایش سطح فسفوکراتین منجر به افزایش قدرت می‌شود.
  • تاثیر کراتین در بدنسازی افزایش وزن بدین صورت است که در چند هفته اول شروع مصرف حدود ۳ کیلو افزایش وزن (بدون تغییر در سطح چربی) خواهید داشت.
  • تاثیر کراتین روی مغز باعث کاهش خستگی، تقویت عملکرد آن و کاهش بیماری‌های عصبی می‌شود.
  • و ...

اگر هنوز هم در خرید کراتین مردد هستید یا سؤالی دارید که در طی مقاله پاسخ داده نشده است در بخش دیدگاه‌ها بنویسید تا متخصصان سرمه‌دان برای رسیدن سریع‌تر به نتیجه دلخواهتان راهنمایی‌های لازم را انجام دهند.

قیمت مکمل کراتین

خرید مکمل کراتین اصل برای افزایش قدرت، انرژی و رشد عضلات در لینک زیر:

قیمت مکمل کراتین

 

صفحه مناسب چاپ
دیدگاه کاربران در مورد این مقاله
احمد           ارسال شده در 22 خرداد 01
1-0دیسلایک
سلام، چرا وقتی برای اولین بار کراتین مصرف میکنیم تاثیر فوق‌العاده داره ولی بعد از یک دوره مصرف ، در مصرف بعدی دیگه اون تاثیر اولیه رو نداره؟
پاسخ
مشاور تغذیه           ارسال شده در 22 خرداد 01
1-0دیسلایک
سلام برای تاثیرگذاری بهتر شما می‌تونید یک دوره یک ماهه مصرفش رو قطع کنید و مجدد مصرف کنید.
البته ناگفته نمونه که ممکنه در دوره ی اول BMI شما پایین بوده و وزن گیری راحتتر هستش، هر چقدر که نسبت وزن و قد شما کمتر بشه وزن گیری سختر می‌شه و نیاز به تغذیه و ورزش بیشتری دارید.
پاسخ
یک دیدگاه جدید ثبت کنید :
پشتیبانی واتس اپ
مشاوره تغذیه و مکملمشاوره پوست و مومشاور خرید و پیگیری سفارش