ارسال رایگان
ریزش مو در بدنسازی (راهنمای کامل پیشگیری و درمان)
1-0
28 تیر 02     18484 بازدید
ریزش مو در بدنسازی (راهنمای کامل پیشگیری و درمان)

ریزش مو‌‌ در بدنسازی دغدغه بسیاری از افراد است که با هدف داشتن اندامی زیبا وارد باشگاه می‌شوند، ممکن است شما هم تصور کنید استفاده از مکمل‌های ورزشی باعث ریزش مو بدنسازان می‌شود. اما واقعیت این است مصرف مکمل‌های ورزشی به خودی خود باعث ریزش مو نمی‌شود بلکه عوامل متعددی در این زمینه موثر است.آنچه در این مقاله خواهید آموخت:

  • 13 دلیل ریزش مو
  • 7 مکمل ورزشی که تاثیری بر ریزش مو ندارند
  • 9 نکته جلوگیری از ریزش مو بدنسازان
  • راه حل و درمان ریزش مو بدنسازان

اگر شما هم به موضوع ریزش مو در دوره بدنسازی علاقه دارید، قبل از اینکه تلاش‌های خود را با اطلاعات غلط خراب کنیددر مقاله زیر از مجله داروخانه سرمه دان با ما همراه باشید.

نویسنده: سمیرا سالاروند


ریزش مو در بدنسازی افسانه یا واقعیت

تصور اینکه ریزش مو و بدنسازی به همراه مکمل‌های ورزشی با هم ارتباط دارند بیشتر افسانه است تا واقعیت زیرا بدنسازی تاثیری بر ریزش مو ندارد. در ورزش بدنسازی این افراد هستند که با عملکردشان مفید بودن یا مضر بودن ورزش را مشخص می‌کنند. اگر ورزش و استفاده از مکمل‌ها به صورت اصولی و با نظارت مربیان حرفه‌ای صورت گیرد نتیجه آن داشتن اندامی زیبا و عضلاتیِ خوش فرم خواهد شد.

قطعا شما هم دوست ندارید به ازای داشتن اندامی زیبا موهای خود را از دست دهید. در ادامه ابتدا به دلایل اصلی ریزش مو و سپس به دلیل اصلی ریزش مو در بدنسازی می پردازیم.

13 دلیل مهم ریزش مو

ریزش مو تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله عوامل محیطی، ژنتیک، سن و ... قرار دارد و معمولا هر ریزش مو دارای یک شکل خاصی است مثلا ریزش موی جلوی سر نشانه عوامل ژنتیکی است و به اصلاح ریزش موی ژنتیکی نامیده می‌شود. که  با بررسی آن می‌توان بهترین راه درمان و جلوگیری از فرآیند ریزش مو را پیدا کرد. در ادامه به 13 دلیل اصلی ریزش مو خواهیم پرداخت:

  1. استرس
  2. بارداری
  3. کمبود آهن
  4. کمبود پروتئین
  5. ژنتیک و بیماری
  6. کاهش وزن شدید
  7. تغییرات هورمونی
  8. مشکلات تیروئید
  9. کمبود ویتامین D
  10. مصرف استروئید آنابولیک
  11. عوارض جانبی برخی داروها
  12. مصرف بیش از حد ویتامین A
  13. کمبود بیوتین (از گروه ویتامین B)

 علت اصلی ریزش مو بدنسازان چیست؟

ورزش سنگین، استفاده از دمبل‌های سنگین و پودر پروتئین تاثیری در ریزش مو بدنسازان ندارد بلکهژنتیک، استفاده نادرست از مکمل‌ها بدون مشورت با پزشک یا مربی بدنسازی، زیاده روی در مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین A و استروئید آنابولیک از دلایل موثر بر ریزش مو بدنسازان هستند.

علت اصلی ریزش مو بدنسازان چیست؟

 در سیستم بدنسازان بلافاصله بعد از شروع تمرین و در حدود 60 دقیقه فعالیت، میزان تستوسترون به حداکثر خود می‌رسد، افزایش سطح تستوسترون می‌تواند به فولیکول‌های مو (دستگاه پوستی بدن که تولیدکننده مو است) آسیب برساند در این حالت بدن تستوسترون را به دی تستوسترون (DHT) تبدیل می‌کند که برای فولیکول‌های مو سمی است و منجر به ریزش مو می‌شود. البته این موضوع  بیشتر در مورد مردانی صدق می‌کند که مستعد ریزش موی ژنتیکی هستند.

استروئید آنابولیک چیست؟

استروئید‌های آنابولیک دارای ساختاری شبیه آندروژن (هورمون‌های جنسی مردانه) هستند که پس از مصرف باعث افزایش گردش خون در ماهیچه‌ها می‌شوند و به پروتئین موجود در سلول می‌چسبند که این امر سبب اختلال در عملکرد طبیعی اندام‌ها می‌گردد. استروئید‌ها هورمون‌های قوی هستند که روی کل بدن تاثیر می‌گذارند و اثرات مختلفی در هر دو جنس دارند، پس بهتر است حتما با مشورت پزشک استفاده شوند.

بررسی 7 مکمل ورزشی و رابطه آن با ریزش مو

قبل از اینکه شروع به مصرف مکمل ورزشی کنید باید مطمئن شوید که" آیا مصرف مکمل بدنسازی باعث ریزش مو میشود؟ " ریزش مو در بدنسازی هیچ ارتباطی با مکمل‌هایی که بر پایه پروتئین هستند ندارد و در واقع این دست از پروتئین‌ها اگر به مقدار مناسب استفاده شوند آسیبی به مو نمی‌زنند، درعوض نگرانی واقعی مربوط به افزودنی‌هایی است که در کنار پودر پروتئین استفاده می‌شوند.

در ادامه به بررسی 7 مکمل‌ محبوب بدنسازی و رابطه مصرف مکمل با ریزش مو در بدنسازی می‌پردازیم:

مکمل ورزشی و رابطه آن با ریزش مو

1. نقش پودر کراتین و ریزش مو بدنسازان

مکمل کراتین ((Ceratine یا کراتین منوهیدرات که گاهی اوقات کراتین مونو نیز نامیده می‌شود در بین بدنسازان بسیار محبوب است و تا به حال هیچ تحقیقی ارتباط مستقیم بین مصرف کراتین و ریزش مو در بدنسازان را تایید نکرده است.

قیمت انواع مکمل‌های کراتین

قیمت انواع مکمل‌های کراتین

کراتین از سه اسید آمینو به نام‌های آل آرژنین - گیلیسین –آل متیونین تشکیل شده که در تقویت عضلات و رشد عضلات با چربی بسیار پایین نقش به سزایی دارد. طبق گزارش منتشر شده در سایت Healthline کراتین به تنهایی ریزش مو نمی‌آورد اما می‌تواند باعث تغییر در سطح هورمون دی تستوسترون شود. به همین دلیل توصیه می‌شود مصرف کراتین برای افرادی که مستعد ریزش مو ژنتیکی هستند با مشورت پزشک صورت گیرد.

2. ارتباط پروتئین وی و ریزش مو

پروتئین وی باعث ریزش مو در دوره بدنسازی نمی‌شود. ترکیبات اصلی این مکمل از آب پنیر است که در بیشتر محصولات لبنی وجود دارد. پروتئین وی در طعم‌های مختلف در بازار عرضه شده است، این پروتئین در افزایش حجم عضلات در بدنسازی، کاهش کلسترول و درمان بیماری‌های فشار خون موثر است.

پروتیئن وی اساسا بر مبنای پروتئین موجود در لبنیات ساخته شده است و در رشد مو بسیار تاثیرگذار است، اما نکته حائز اهمیت این است که مصرف زیاد پروتئین وی همراه سایر آمینو اسیدها باعث افزایش تستوسترون می‌گردد که در این حالت ریزش مو را به همراه دارد.

قیمت انواع پروتئین وی (WHEY)

قیمت انواع پروتئین وی (WHEY)

3. گلوتامین یا ال گلوتامین و ریزش مو در بدنسازی

گلوتامین یکی از مهمترین آمینو اسید‌هایی است که در زمان آسیب دیدگی و ضرب دیدگی عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. تا به حال هیچ گزارشی مبنی بر تاثیر گلوتامین بر ریزش مو ارائه نشده است. به توصیه محققان گلوتامین مهم‌ترین اسیدآمینه مورد نیاز بدن‌سازان است که موجب افزایش متابولیسم پروتئین و عضله‌سازی می‌شود.

قیمت انواع مکمل گلوتامین

قیمت انواع مکمل گلوتامین

فولیکول‌های مو از گلوتامین و همچنین گلوکز برای سوخت استفاده می‌کنند، گلوتامین با تأمین اسیدآمینه‌های مورد نیاز از ریزش مو جلوگیری می‌کند. اسید آمینه‌ها یا آمینواسیدها ساختار اصلی پروتئین‌ها را تشکیل می‌دهند، در نتیجه برای ریکاوری و بازسازی توده‌های عضلانی نقش به سزایی دارند.

مکمل گلوتامین چیست و چه تاثیری در بدنسازی دارد؟

مقاله زیر را بخوانید:

مکمل گلوتامین چیست ؟

4. تاثیر مکمل گینر در ریزش مو

مکمل گینر(GAINER) به عنوان یکی از مکمل‌های کربو پروتئین اگر در دوز مناسب استفاده گردد موجب ریزش مو بدنسازان نمی‌شود. گینر باعث افزایش وزن بدن، بدون افزایش حجم توده چربی می‌شود و از این رو در بین بدنسازان بسیار پرطرفدار است.

مکمل  گینر از پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی تشکیل شده است و به دو دسته گینر افزایش دهنده وزن و گینر افزایش دهنده حجم و عضله تقسیم می‌شود. مکمل گینر به دلیل افزایش فشار خون در بعضی افراد بهتر است با مشورت مربی و پزشک مورد استفاده قرار گیرد.  

قیمت انواع گینر

قیمت انواع گینر

5. مکمل آرژنین و ریزش مو

مکمل آرژنینبه هیج عنوان  باعث ریزش مو در بدنسازی نمی‌شود، شاید برایتان جالب باشد که دلیل این تاکید چیست؟ آرژنین موجب می‌شود تا اکسیژن و مواد مغذی بیشتری در اختیار ریشه مو قرار بگیرد پس نه تنها آرژنین نقشی در ریزش مو بدنسازان ندارد بلکه در رشد مو تاثیر به سزایی دارد.

مکمل آرژنین یا ال آرژنین به رشد و بازسازی عضلات کمک می‌کند همچنین در کنترل فشار خون و تقویت سیستم ایمنی موثر است.

قیمت مکمل‌های آرژنین

قیمت مکمل‌های آرژنین

6. مکمل HMB و ریزش مو در بدنسازی

مکمل (HMB)از مکمل‌های قوی و تاییده شده جهت حجم دهی به عضلات می‌باشد که هیچ گونه ارتباطی با ریزش مو در بدنسازی ندارد، این مکمل عملکرد بدنسازان را بهبود می‌بخشد و با رقابت کمی بعد از مکمل کراتین قرار می‌گیرد.

HMB مخفف بتا- هیدروکسی- متل بروتیک بوده و به طور کلی ماده‌ای است که از متابولیزه شدن آمینو اسید ال لیوسین در بدن تولید می‌شود. لیوسین در محصولات لبنی، گوشت، مرغ، عدس و آووکادو به وفور یافت می‌شود؛ بنابراین برای دریافت میزان مورد نیاز بدن، باید روزانه 600گرم پروتئین با کیفیت بالا بخورید اما از آنجایی که این کار کمی دشوار است بهتر است برای تامین از مکمل‌های ورزشی استفاده کنید.

قیمت مکمل‌های HMB

قیمت مکمل‌های HMB

7. مکمل BCAA  و ریزش مو بدنسازان

BCAA از اسیدهای آمینه ضروری است که نه تنها باعث ریزش مو نمی‌شود بلکه می‌تواند در بهبود اثر بخشی داروهای ضد ریزش مو موثر باشد.

BCAA برای ورزشکارانی که ورزش سنگین انجام می‌دهند و رژیم غذایی محدودی دارند می‌تواند برای عضله سازی و رفع خستگی عضلات حین ورزش مورد استفاده قرار گیرد.

نکته مهم این است که مکمل BCAA نباید بیشتر از 6 ماه مورد استفاده قرار گیرد بلکه باید حتما با مشورت پزشک مصرف شود. زیاده روی در مصرف این مکمل باعث تحلیل عضلات و خستگی مفرط می‌شود.

قیمت‌های مکمل‌های BCAA

قیمت‌های مکمل‌های BCAA

9 نکته جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو در بدنسازی موضوع بسیار مهمی است که با رعایت نکاتی در خصوص میزان مصرف مکمل‌ها می‌توان احتمال وقوع آن را کنترل کرد و حتی در مواقعی به صفر رساند.  با رعایت نکات زیر می‌توان از ریزش مو جلوگیری کرد:

  1. تغذیه اصولی
  2. خواب کافی
  3. کاهش استرس
  4. ماساژ پوست سر
  5. رعایت بهداشت موی سر
  6. نوشیدن مقادیر فراوان آب
  7. داشتن سبک زندگی سالم
  8. استفاده از مکمل‌های حاوی روی
  9. عدم استفاده از استروئیدهای آنابولیک

 

تمامی موارد فوق و داشتن مدیتیشن می‌تواند در جلوگیری از ریزش مو موثر باشد اما نکته حائز اهمیت در خصوص ریزش مو در بدنسازی استفاده صحیح و اصولی از مکمل‌های ورزشی است  که با رعایت این موضوع و قطع مصرف بعضی از مکمل‌ها که باعث افزایش تستوسترون می‌شود، می‌توان ریزش مو را تا حد زیادی کنترل کرد.

قیمت مولتی‌ویتامین‌های ورزشی

قیمت مولتی‌ویتامین‌های ورزشی

5 راه حل و درمان ریزش مو در بدنسازان

در حالیکه بدن دنبال یک رژیم غذایی سالم برای پرورش عضلات است، موها نیز نیاز به مراقبت بیشتری دارند. در کل ورزش به دلیل افزایش گردش خون باعث تحریک فولیکول‌های مو می‌شود که همین موضوع افزایش رشد مو را به همراه دارد و نه خود ورزش بلکه موارد دیگری که قبلا راجع به آن توضیح دادیم باعث ریزش موی بدنسازان می‌شود. در ادامه برای کنترل این موضوع 5 مورد از راه حل‌ها و درمان‌های ریزش مو را مطرح می‌کنیم:

  1. اشتن خواب مناسب
  2. داشتن رژیم غذایی مناسب
  3. عدم استفاده از استروئیدها
  4. تامین مواد و ویتامین‌های مورد نیاز رشد مو
  5. عدم استفاده از مکمل و قرص‌هایی که باعث افزایش تستوسترون می‌شوند

1. داشتن خواب مناسب

نداشتن خواب کافی یا محرومیت از خواب می‌تواند به مشکلات جسمانی شما منجر شود. استرس ناشی از کمبود خواب و کاهش ظرفیت‌های عملکرد سلولی باعث ریزش مو یا نازک شدن تار‌های مو می‌شود. همچنین خواب کافی و مناسب باعث می‌شود که فعالیت سلول‌هایی که برای رشد مو می‌شوند افزایش یابد که این امر از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

راه حل و درمان ریزش مو در بدنسازان

2. داشتن رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی سالم و سرشار از انواع ویتامین‌ها و ریز مغذی‌ها در جلوگیری از ریزش مو بسیار موثر است. رژیم غذایی شامل انواع حبوبات، آجیل، تخم مرغ، اسفناج، میگو، سویا، گوشت و ... نقش به سزایی در کاهش و جلوگیری از ریزش مو دارد.

3. عدم استفاده از استروئید‌ها

مهمترین نگرانی موجود در مورد استروئید، در دسترس بودن و فروش بدون نسخه پزشک است. استروئیدها به راحتی می‌توانند میزان تعادل تستوسترون و دیگر هورمون‌های بدن را به هم بزنند که عوارض ناخواسته دیگری مانند مشکلات خلق و خو، مشکلات کبدی، آکنه و ... را هم به همراه دارد.

4. تامین مواد و ویتامین‌های مورد نیاز رشد مو

مو برای رشد به مواد مغذی و انواع ویتامین‌های گروه A ،B ، C، D ،E ، آهن، روی و پروتئین نیاز دارد. داشتن رژیم غذایی مناسب و استفاده از مکمل‌ها در تامین مواد مغذی مورد نیاز موثر هستند. به این نکته توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از ویتامین‌ها می تواند مضر باشد پس بهتر است حتما با پزشک خود مشورت کنید.

5. عدم استفاده از مکمل و قرص‌هایی که باعث افزایش تستوسترون می‌شوند

تستوسترون یکی از هورمون‌های اصلی مردانه می‌باشد که با افزایش نادرست این هورمون در بدن ریزش مو و طاسی رخ می‌دهد، که این مورد با داشتن ظاهری زیبا مغایرت دارد. توصیه می‌شود در مصرف مکمل‌های حاوی تستوسترون که به صورت قرص و پودر موجود است حتما با پزشک مشورت کنید.

جمع بندی درباره علل ریزش مو در بدنسازی

آنچه در این مقاله آموختیم:

  • ورزش بدنسازی به خودی خود باعث ریزش مو نمی‌شود.
  • پروتئین وی چون بر مبنای پروتئین موجود در محصولات لبنی است تاثیری در ریزش مو ندارد.
  • مکمل آرژنین با افزایش اکسیژن رسانی و گردش خون در بافت‌های بدن، رشد مو را افزایش میدهد.
  • علت ریزش مو بدنسازان افزایش سطح هورمون تستوسترون به دلیل استفاده از استروئیدهای آنابولیک است.
  • داشتن برنامه غذایی مناسب و دوری از استرس یکی از راه‌های پیشگیری و درمان ریزش مو است.
  • تمامی مکمل‌های ورزشی بهتر است با مشورت مربی یا تحت نظر پزشک استفاده شود.
  • ژنتیک نقش به سزای در ریزش مو دارد پس در زمان شروع  استفاده از مکمل‌ها به این نکته توجه کنید.

دراین مقاله سعی کردیم علل اصلی ریزش مو در بدنسازی و راه جلوگیری و درمان را برای شما بیان کنیم اما اگر سوالی در مورد ریزش مو دارید که در این مقاله پاسخ خود را دریافت نکرده‌اید، کافیست در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در کوتاهترین زمان پاسخگوی شما هستند.

برای دریافت مشاوره تخصصی در زمینه تغذیه و مکملهای ورزشی از سایت سرمه دان از پشتیبانی واتساپ کمک بگیرید.

صفحه مناسب چاپ
دیدگاه کاربران در مورد این مقاله
یک دیدگاه جدید ثبت کنید :
پشتیبانی واتس اپ
مشاوره تغذیه و مکملمشاوره پوست و مومشاور خرید و پیگیری سفارش