ارسال رایگان
کراتین و ریزش مو (آنچه تحقیقات می‌گوید)
0-0
26 خرداد 02     2933 بازدید
کراتین و ریزش مو (آنچه تحقیقات می‌گوید)

زیبایی اندام یا سلامت موها؟ مسئله این است.

رابطه مکمل کراتین و ریزش مو دغدغه‌ای است که ممکن است ذهن شما را به عنوان یک ورزشکار مشغول کرده باشد. کراتین با وجودی که فواید زیادی (تامین انرژی، بهبود عملکرد ورزشی و ...) دارد اما نامش با ریزش مو گره خورده است.

ما در این مقاله از مجله سرمه‌دان قصد داریم شما را با واقعیت تاثیر کراتین بر مو آشنا سازیم و به شما اطمینان دهیم که همیشه قرار نیست بین تناسب اندام و موهایتان یکی را انتخاب کنید.

 

مباحث مهم مطرح شده در این مقاله:

  • عملکرد مکمل کراتین در بدن
  • فواید مصرف کراتین (تامین انرژی و ...)
  • عوارض جانبی احتمالی کراتین
  • کراتین و ریزش مو
  • ...

پس اگر نگران موهایتان هستید و در مصرف کراتین تردید دارید با ما در این مقاله از سرمه‌دان همراه باشید تا با حقیقت آشنا شوید.

نویسنده: نسیم یزدان‌بخش


آیا مکمل کراتین باعث ریزش مو میشود؟

پاسخ کوتاه:

هیچ مدرک قطعی برای اثبات این که مکمل کراتین، باعث ریزش مو در ورزشکاران می‌شود، وجود ندارد. با این حال تحقیقات نشان می‌دهد مصرف کراتین و ریزش مو در برخی مواقع می‌توانند با هم مرتبط باشند.

ما در این مقاله بعد از توضیحاتی در مورد کراتین، فواید و عوارض آن، به تاثیر مکمل کراتین بر مو می‌پردازیم؛ بنابراین اگر به دنبال پاسخ کامل‌تری هستید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

 

کراتین و عملکرد آن در بدن

کراتین یک ترکیب آلی محبوب است که با تسهیل تولید آدنوزین تری فسفات (ATP) در بدن، به تامین انرژی در سلول‌های مغز و ماهیچه‌ها کمک می‌کند؛ ATP یک مولکول حامل انرژی برای تامین نیاز انرژی داخل سلولی است.

به همین علت است که کراتین یک مکمل غذایی بسیار معروف و تاثیرگذار به شمار می‌رود. به خصوص برای ورزشکارانی که از آن برای کسب انرژی و توان بیشتر استفاده می‌کنند.

 

مصرف کراتین و تاثیرات مثبت آن

بدن انسان در سطوح پایین کراتین تولید می‌کند که در اثر مصرف مکمل‌های کراتین این میزان افزایش می‌یابد که منجر به اثرات مثبت و منفی می‌شود. یکی از این اثرات ممکن است به تاثیرش روی مو ختم شود اما قبل از این که به آن برسیم، در این قسمت مهم‌ترین فواید استفاده از کراتین را بیان می‌کنیم.

  • کراتین سطح انرژی سلول‌های عضلانی را افزایش می‌دهد.
  • توده عضلانی را بهبود می‌بخشد.
  •  برای تمرینات با شدت بالا عالی است.
  • می‌تواند در درمان بیماری پارکینسون کمک‌کننده باشد.
  • می‌تواند با دیابت مبارزه کند.
  • کاهش بیماری‌های عصبی را در پی دارد.
  • عملکرد مغز را بهتر می‌کند.
  • برای خستگی و عملکرد کلی بدن مفید است.
  • ...

 انواع کراتین بدنسازی با قیمت

مشاهده و خرید اینترنتی انواع مکمل کراتین (با مجوز بهداشت) موجود در داروخانه

قیمت مکمل کراتین

 

مصرف کراتین و تاثیرات منفی آن

مصرف کراتین به صورت خوراکی در دوزهای تجویز شده، نه تنها عوارضی در پی ندارد بلکه برای ورزشکاران می‌تواند بسیار مفید واقع شود. با این حال، از آن جایی که هر چیزی اگر در مصرفش افراط شود، می‌تواند عواقبی را به دنبال داشته باشد، مصرف مکمل کراتین هم در طولانی مدت از این قاعده مستثنی نیست.

از عوارض جانبی کراتین که معمولاً پس از پنج سال مصرف ظاهر می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتباس آب  (Water Retention)
  • ریزش مو
  • گرفتگی عضلات
  • خستگی
  • تب
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • افزایش وزن
  • درد دستگاه گوارش
  • کم آبی بدن
  • عدم تحمل گرما

تذکر:این عوارض جانبی به عملکرد کلی بدن و شرایط پزشکی زمینه‌ای شما بستگی دارد.

 

کراتین و ریزش مو

همان طور که در بالا گفته شد تاثیر مکمل کراتین بر ریزش مو یکی از عوارض مصرف در دوزهای بالا و طولانی مدت آن است. برای پاسخ به دو پرسش « رابطه مکمل کراتین بدنسازی و ریزش مو چیست؟» و «عوارض مکمل کراتین بر مو در چه شرایطی رخ می‌دهد؟» بایستی ابتدا با هورمونی به نام دی هیدروتستوسترون آشنا شوید.

 

دی هیدروتستوسترون چیست؟

دی هیدروتستوسترون (DHT) هورمونی است که از تستوسترون، هورمون جنسی اولیه دستگاه تناسلی مردانه تشکیل شده است. با این حال هورمون قوی‌تری به حساب می‌آید و جدا از عملکرد آن به عنوان یک هورمون جنسی، نقش مهمی در تشکیل توده عضلانی و موهای بدن دارد. درست است که رشد موهای بدن را افزایش می‌دهد اما برای موی سر مضر است و یکی از عوامل طاسی مردانه محسوب می‌شود.

 

 

کراتین و دی هیدروتستوسترون

مصرف مکمل کراتین و ریزش مو با سطوح DHT در بدن مرتبط است. تستوسترون قبل از اینکه بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد باید به DHT تبدیل شود که کراتین این فرآیند تبدیل را افزایش می‌دهد. اساساً وقتی مکمل‌های کراتین مصرف می‌کنید، تبدیل تستوسترون به DHT در بدن افزایش می‌یابد.

 

حال که با هورمون DHT و رابطه آن با کراتین آشنا شدید، زمان آن رسیده است که اثر مکمل کراتین بر مو را بررسی کنیم.

 

کراتین ۱۰۰% مونوهیدرات دکتر سان افزایش دهنده انرژی و قدرت موجود در داروخانه

کراتین منوهیدرات 100 درصد دکتر سان

 

چرا کراتین باعث ریزش مو میشود؟

مصرف مکمل کراتین باعث می‌شود با تحریک بیشتر تستوسترون، سطح هورمون DHT در بدن بالا رود. در حالت ایده‌ال، رشد فولیکول‌های مو به دنبال چرخه رشد، مرحله استراحت و ریزش مو است. افزایش سرعت اتصال DHT به فولیکول‌های مو، مرحله رشد مو را کوتا‌ه‌تر می‌کند که این امر منجر به نازک‌تر و ضعیف‌تر شدن رشته‌های مو می‌شود که در نهایت عارضه ریزش رخ می‌دهد.

 

تاثیر کراتین روی مو برای همه یکسان است؟

خیر. بیشتر افرادی که از کراتین استفاده می‌کنند، شاهد از دست رفتن موهایشان نیستند. در واقع زمانی کراتین ریزش مو را به دنبال دارد که بدن شما به هورمون DHT حساس باشد و شما با مصرف بیش از حد این مکمل  در مدت زمان طولانی، باعث افزایش این هورمون در بدن شوید. در غیر این صورت با وجودی که کراتین می‌تواند به طور غیر مستقیم عاملی برای ریزش باشد اما  بروز آن بسیار نادر است.

 

کراتین ترک نوتریشن

کراتین ترک نوتریشن مناسب تمرینات سخت و فشرده موجود در داروخانه

قیمت کراتین ترک نوتریشن

 

کراتین و ریزش مو ارثی

اگر به دلیل ژن‌های ارثی مستعد ریزش مو هستید، سطوح بالای DHT در بدن شما ممکن است این عارضه را تسریع دهد. از آن جایی که کراتین می‌تواند میزان DHT بدن را افزایش دهد؛ بنابراین با احتیاط و زیر نظر متخصص از این مکمل استفاده کنید.

 

تاثیر کراتین بر ریش مردان

تاثیر مکمل کراتین بر رشد موی صورت مردان مثبت است؛ زیرا همان‌طور که پیش‌تر گفته شد کراتین افزایش میزان DHT را در بدن در پی دارد که این هورمون باعث تحریک و سرعت بخشیدن به رشد موهای بدن از جمله صورت می‌شود.

 

جمع‌بندی

مکمل کراتین برای ساخت توده عضلانی، بهبود عملکرد و ... بسیار عالی است. با این حال، می‌تواند منجر به ریزش مو شود؛ زیرا غلظت DHT را در بدن افزایش می‌دهد. اگرچه ارتباط بین کراتین و ریزش مو قطعی نیست اما قبل از مصرف هر گونه مکملی باید از نظر پزشکی بررسی شود. علاوه بر این، همیشه به دوز تجویز شده پایبند باشید؛ زیرا مقدار بیشتر یا کمتر می‌تواند اثرات مضری به همراه داشته باشد.

همچنین، در صورت مشاهده هرگونه ریزش مو و سایر عوارض جانبی هنگام استفاده از کراتین، حتما با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما می‌تواند راه حل مناسبی برای ریزش موی شما ارائه دهد.

ما در این مقاله سعی کردیم حقایق را در مورد مصرف کراتین و ارتباطش با ریزش مو بیان کنیم. اگر سوالی در این زمینه دارید می‌توانید در قسمت نظرات بپرسید، همکاران ما در اسرع وقت پاسخ‌گوی شما خواهند بود.

 انواع کراتین بدنسازی با قیمت

مشاهده و خرید کراتین مکملی عالی برای بهبود عملکرد ورزشی در داروخانه

خرید مکمل کراتین

صفحه مناسب چاپ
دیدگاه کاربران در مورد این مقاله
حامد           ارسال شده در 9 اسفند 02
0-0دیسلایک
سلام آیا مصرف کراتین به مدت یکماه ریزش مو می اورد؟
پاسخ
مشاور تغذیه           ارسال شده در 16 اسفند 02
0-0دیسلایک
سلام
ریزش مو علل محتلفی میتونه باشه، اگر قبل از مصرف کراتین ریزش مو نداشتید ممکنه ریزش مو بر اثر کراتین باشه، اگر موروثی ریزش مو داشته باشید بله کراتین به ریزش مو سرعت میبخشه در غیر اینصورت احتمال ریزش مو خیلی کم هست
پاسخ
یک دیدگاه جدید ثبت کنید :
پشتیبانی واتس اپ
مشاوره تغذیه و مکملمشاوره پوست و مومشاور خرید و پیگیری سفارش