ارسال رایگان
مصرف همزمان کراتین و BCAA مفید است یا خطرناک؟
1-0
1 مرداد 02     30552 بازدید
مصرف همزمان کراتین و BCAA مفید است یا خطرناک؟

استفاده از ترکیب مناسب مکمل‌ها می‌تواند به عضله سازی سریع شما کمک کند. در واقع به جز چند استثنا، ترکیب مکمل‌های مختلف برای به حداکثر رساندن نتیجه، بی‌خطر و موثر است. کراتین و BCAA نیز اسیدآمینههای متفاوتی را به بدن شما می‌دهند که برای به حداکثر رساندن عملکرد و عضله سازی در طول تمرین و همچنین زمان استراحت ضروری هستند. اما آیا مصرف همزمان کراتین و BCAA توصیه می‌شود؟

برخی از مباحث مهم مطرح شده در این مقاله:

  • نحوه عملکرد کراتین در بدنسازی
  • نحوه عملکرد بی سی ای ای BCAA)) در بدنسازی
  • آیا مجاز به مصرف همزمان کراتین با BCAA هستیم؟
  • بهترین زمان برای مصرف کراتین و BCAA
  • و...

پس در این مقاله همراه مجله داروخانه سرمه‌دان باشید تا با پاسخ به سوالتان،برای همیشه به این دغدغه پایان دهید.

نویسنده: نگار سلیمانی


کراتین و BCAA چه کار می‌کنند؟

کراتین یک اسید آمینه طبیعی است که توسط بدن انسان تولید می‌شود و در گوشت و ماهی نیز یافت می‌شود. بدن از کراتین با تبدیل آن به فسفوکراتین استفاده می‌کند و سپس آن را در ماهیچه‌ها ذخیره می‌کند، جایی که برای انفجار انرژی و قدرت عضلانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. BCAAهم با افزایش سنتز پروتئین در حین انجام تمریناتِ مقاومتی، به رشد عضلات کمک می‌کند. به این دلیل بدنسازان و ورزشکاران از BCAA و کراتین برای کمک به تمرین سخت‌تر، ساخت عضلات بیشتر و بهبود استراحت و ریکاوری استفاده می‌کنند.

قیمت مکمل های BCAA

برای خریدBCAA   (دارای مجوز وزارت بهداشت) مفید برای تقویت عملکردتان در تمرین و کمک به ریکاوری پس از تمرینات فشرده روی لینک زیر کلیک کنید.

قیمت مکمل های BCAA

تفاوت بین BCAA و کراتین چیست؟

آیا BCAA و کراتین به یک روش به شما کمک می‌کنند تا عضله سازی کنید؟ خیر. نه تنها اسیدهای آمینه موجود در هر یک از آن‌ها متفاوت است، بلکه این دو به شما در ساخت عضله به روشهای مختلفی کمک می‌کنند. کراتین بیشتر جادوی خود را با افزایش عملکرد شما در تمرین نشان می‌دهد و BCAA ها اغلب برای رشد عضلات جدید در طول ریکاوری مناسب هستند.

BCAA چیست؟

مکمل‌های BCAA آمینو اسیدهای شاخه‌ای هستند که از 3 اسید آمینه ضروری به نام‌های ایزولوسیون، لوسین و والین تشکیل شده‌اند. آمینو اسیدها گروهی از 20 ترکیب آلی هستند که به عنوان بلوک ساختمانیِ پروتئین‌ها و بافت‌های عضلانی در بدن شناخته می‌شوند.

نقش آمینو اسید در بدنسازی

با اینکه بدن شما می تواند مقداری آمینو اسید بسازد و مقداری آمینو اسید از غذا دریافت کند، اما اینها برای بدن شما کافی نیست تا با بیشترین بازدهی کار کند. به خصوص هنگامی که با وزنه تمرین می‌کنید. در نتیجه اگر آمینو اسیدهای بیشتری مصرف کنید، عملکرد بدنتان در تمرین و بدنسازی افزایش خواهد یافت.

طریقه مصرف امینو اسید در بدنسازی

پیش از مصرف آمینو اسید برای اطلاع از تداخل دارویی، عوارض، دوز و زمان مصرف در روزهای  تمرین و غیر تمرین حتما مقاله زیر را بخوانید.

طریقه مصرف امینو اسید در بدنسازی

 

کراتین چیست؟

کراتین یکی از شناخته‌شده‌ترین و قابل اعتمادترین مکمل‌های عضله ساز در جهان است. مانند BCAA، کراتین یک اسید آمینه است که بدن شما تولید می‌کند و رژیم غذایی شما می‌تواند آن را تامین کند (اما فقط در مقادیر کم). برای استفاده کامل از قدرت کراتین، به یک مکمل نیاز دارید، در غیر این صورت به اندازه کافی از مزیای آن بهره‌مند نخواهید شد.

تاثیر کراتین در بدنسازی

کراتین یکی از راه‌های بدن شما برای ذخیره انرژی موجود است تا بتوانید در طول یک تمرین شدید از آن استفاده کنید. اگر شما وزنه‌های سنگینی بلند کنید، ذخایر کراتین بدنتان خالی می‌شود و خیلی زود خسته می‌شوید. کبد و کلیه‌های شما فقط می‌توانند حدود 1 گرم کراتین در روز تولید کنند. به همین دلیل مصرف مکمل کراتین برای ورزشکاران بسیار ضروری است.

یکی دیگر از بهترین مزیت‌های کراتین این است که بدن شما می‌تواند آن را برای تمرین بعدی ذخیره کند. بدن شما کراتین را به فسفوکراتین تبدیل می‌کند و آن را در ماهیچه‌های شما ذخیره می‌کند تا زمانی که عضلات به آن نیاز داشته باشند. کراتین به قدری برای بدن مفید است که بسیاری از افراد حتی اگر بدنسازی هم نکنند، از این مکمل استفاده می‌کنند.

قیمت و خرید انواع مکمل کراتین

برای ذخیره انرژی در بدنتان و حفظ سلامتی خود از کراتین استفاده کنید

قیمت و خرید انواع مکمل کراتین

مصرف همزمان کراتین با BCAA مفید است یا خطرناک؟

مطالعات از مصرف همزمان BCAA و کراتین حمایت می‌کنند. مصرف همزمان این دو نه تنها خطرناک نیست بلکه ترکیبی بسیار قدرتمند برای افزایش رشد عضلات، قدرت بدنی و کاهش زمان ریکاوری است. این مکمل‌ها نه در ترکیبات و نه در اثرگذاری با هم تداخل ایجاد نمی‌کنند.

دلیل دیگری که مکمل کراتین و مکمل بی سی ای ای به خوبی با هم کار می‌کنند این است که هر دو آمینو اسیدهای موثر و مفیدی در عضله سازی هستند و افزایش تعداد آمینو اسیدها در حین بدنسازی می‌تواند به میزان زیادی نتیجه تمرینات شما را بهبود بخشد.

 

نحوه مصرف همزمان کراتین و BCAA

شما می‌توانید کراتین و BCAA پودری را با هم ترکیب کرده و با آب مصرف کنید. به این ترتیب بر اساس دوز مورد نیاز بدن خود و شرایطتان بهترین اندازه را مصرف می‌کنید و از مزایای هر دو بهره‌مند می‌شوید.

بهترین زمان مصرف آرژنین در بدنسازی

برای اطلاع از بهترین زمان مصرف آرژنین در بدنسازی مقاله زیر را بخوانید:

بهترین زمان مصرف آرژنین در بدنسازی

 

۴ مزیت مصرف کراتین و BCAA با هم

کراتین و BCAA به خوبی با هم کار می‌کنند زیرا کارهای متفاوتی انجام می‌دهند. توجه داشته باشید که مصرف یکی از آن‌ها با دوز بالاتر نمی‌تواند جایگزین مصرف هر دو با دوز متوسط باشد. اگر فقط یکی را مصرف کنید، فواید مکملِ دیگر را از دست خواهید داد. در ادامه 4 مزیت اصلی استفاده همزمان از کراتین و BCAA را ملاحظه می‌کنید:

۱. آمادگی بیشتر برای انجام تمرینات سنگین

مصرف هر دو BCAA و کراتین عملکرد شما را در طول تمرینات سنگین، افزایش می‌دهد. ترکیب این دو باعث افزایش VO2max در شما می‌شود. VO2max توانایی بدن شما برای استفاده از اکسیژن است. هر چقدر میزان VO2max بالاتر رود توانایی شما برای انجام تمرینات سخت افزایش می‌یابد.

۲. چربی‌سوزی بیشتر

استفاده از کراتین و BCAA می تواند به کاهش چربی کمک کند. حتی اگر از قبل تناسب اندام دارید، ترکیب BCAA و کراتین می‌تواند به تناسب اندام بیشتر شما کمک کند.

۳. دستیابی به قدرت و استقامت به طور همزمان

کراتین برای افزایش قدرت و تحمل فشار بیشتر مناسب است و BCAA برای افزایش انرژی ماهیچه‌ای. به همین دلیل مصرف همزمان این دو مکمل ورزشی، قدرت و استقامت را با هم به ارمغان می‌آورد.

۴. رشد عضلانی و حفظ قدرت به دست آمده

کراتین باعث می‌شود که انرژی در عضلات شما بیشتر شود، سخت‌تر تمرین کنید و رشد عضلانی را به حداکثر برسانید. همچنین کراتین باعث می‌شود سطح هورمون‌های حیاتی برای رشد عضلات IGF-1) و IGF-2) افزایش یابد.

از طرفی دیگر 3 آمینو اسید موجود در مکمل‌های BCAA (لوسین، ایزولوسین و والین) نیز به شما در ساخت عضله به روش‌های مختلف کمک می‌کنند. لوسین سرعت سنتز پروتئین بدن شما را افزایش می‌دهد که این به معنای رشد بیشتر عضلات است. ایزولوسین از تجزیه عضلات بدن به عنوان منبع انرژی و از بین رفتن قدرتی که به سختی به دست آورده‌اید، جلوگیری می‌کند. والین هم علاوه بر عملکرد ایزولوسین، به بدن شما کمک می‌کند تا از چربی به جای ماهیچه برای انرژی استفاده کند. به همین دلیل رشد عضلانی در کنار حفظ قدرت، تاثیر دیگری از ترکیب کراتین و BCAA است.

پودر کراتین مونوهیدرات پی ان سی

برای مشاهده پودر کراتین مونوهیدرات پی ان سی (دارای مجوز وزارت بهداشت) موثر در افزایش سریع حجم عضلات، قدرت و استقامت روی لینک زیر کلیک کنید.

قیمت پودر کراتین پی ان سی( 300 گرم)

بهترین زمان برای مصرف کراتین و BCAA چه زمانی است؟

از آنجایی که بدن شما می تواند آمینو اسیدها را ذخیره کند، این مکمل‌ها تا زمانی که آن‌ها را به طور منظم مصرف کنید، صرف نظر از زمانِ روز، موثر خواهند بود. با این حال، بهتر است هر دو مکمل را نیم ساعت قبل از تمرین و سپس نیم ساعت بعد از تمرین مصرف کنید. همچنین، همیشه هنگام مصرف این مکمل ها آب کافی بنوشید.

  • BCAA را می‌توانید برای تقویت بیشتر حین تمرین نیز استفاده کنید.

 

نتیجه گیری درباره استفاده همزمان کراتین و BCAA

کنار هم قرار دادن کراتین و BCAA بی خطر است و هر دو مکمل می‌توانند رشد عضلانی را به شدت بهبود بخشند. هر دو مکمل به رشد عضلات کمک می‌کنند اما به روش‌های متفاوت و منحصر به فرد. استفاده از کراتین و BCAA در کنار یک رژیم غذایی سالم و تمرینات سخت، یک استراتژی قدرتمند برای عضله سازی، سوخت رسانی به عملکرد بهتر و کاهش زمان ریکاوری است.

 

برای خرید مکمل‌های کراتین و بی سی ای ای (BCAA) با مجوز وزرات بهداشت از داروخانه سرمه‌دان کلیک کنید

 

مشاهده قیمت و خرید مکمل کراتین   

 مشاهده قیمت و خرید مکمل های BCAA

صفحه مناسب چاپ
دیدگاه کاربران در مورد این مقاله
رضا رحیمی نژاد           ارسال شده در 3 اردیبهشت 01
0-0دیسلایک
خیلی عالی و مفید بود ممنون از دانش و آگاهی که در اختیار مون قرار دادید
پاسخ
احسان رهدار           ارسال شده در 4 مرداد 01
1-0دیسلایک
سلام بسیار عالی و مفید ممنونم.
پاسخ
محمد حبیبی           ارسال شده در 13 مرداد 01
0-0دیسلایک
مصرف همرمان EAAs با کراتین موثر هست با تشکر از مطالب عالی شما
پاسخ
مشاور تغذیه           ارسال شده در 1 شهریور 01
0-0دیسلایک
ما مداوم در حال مصرف آمینواسیدهای ضروری یا همان EAAs هستیم، برای بدنسازان به منظور عضله سازی پیشنهاد میشه علاوه بر غذا از مکمل اسیدآمینه دریافت کنن تا هم روند ریکاوری و هم روند عضله سازی سریعتر شود.
پاسخ
Bahadorkhan           ارسال شده در 26 بهمن 01
1-0دیسلایک
من میخاستم این دومکمل روهمزمان باهم مصرف کنم اما شک داشتم که بااین مقاله عالیتون به نتیجه کافی برای استفاده همزمان این دو مکمل کاملآ مطمئن شدم..دمتون گرم
پاسخ
شهروند           ارسال شده در 20 مرداد 02
1-0دیسلایک
مدتها رزمی کار کردم و بعد از آن ب بدنسازی رو آوردم بشدت با مصرف هر نوع مکملی مخالف بودم اما زمانی ک فقط یک امینو خرید و نتایجش رو دیذم فهمیدم عمر ورزشی خودم رو هدر دادم بخاطر عقاید اشتباهی ک در جامعه جا افتاده، بعد از مصدومیت شدید ب بدن سازی رفته بودم یعنی اضافه وزن وحشتناک ک روزی 3 ساعت تمرین با رعایت رژیم ب نتیجه ی قابل توجهی نرسیدم
اما بعد از امینو و ال کارنتین چنان سرعت چربی سوزی و رشد عضلات بالا رفت ک ب قول مربی منو بعنوان ویترین باشگاه معرفی می‌کرد ک در کمتر از 6 ماه تونستم تمام چربی های بدنم رو اب کنم و عضله سازی کنم
از وی استفاده نکردم در اون زمان چون فکر میکردم باعث میشه اضافه وزنم از بین نره
اما الان با تجربه ی شخصی میگم امینو اگر چربی دارید ال کارنتین و وی از روز اول شروع کنید اگر مشکل کبد و کلیه هم ندارید ک این هم در حد شنیدن است کراتین هم بگیرید ، در سال دو بار همزمان از وی کراتین امینو کافئین قرص آهن استفاده کرذم و هیج مشکلی نداشتم شکر خدا تمام ازمایش هام عالی بودن و عالی تر هم شدن
و یادمه اولین بار ک همه ی این ها رو باهم مصرف کردم حتی جوش زدن در بدنم متوقف شد ک
پاسخ
مجید           ارسال شده در 10 مهر 02
1-0دیسلایک
سپاسگزارم بسیارعالی بود
پاسخ
مجید           ارسال شده در 22 بهمن 02
0-0دیسلایک
درود دوستان من هردو شو مخلوط میکنم حین تمرین میخورم واقعا عالی هست
پاسخ
محسن           ارسال شده در 18 اسفند 02
0-0دیسلایک
سلام مصرف همزمان کراتین وbcaa و گلوتامین میتونه تداخل و یا مضزر باشه؟
پاسخ
مشاور تغذیه           ارسال شده در 20 اسفند 02
0-0دیسلایک
سلام خیر
مصرف همزمان هیچ مشکلی نداره
پاسخ
سیدرضا میرگذار           ارسال شده در 30 خرداد 03
0-0دیسلایک
با عرض ادب و احترام.مصرف دوز کراتینم3 گرم هست.و پودر bcaa 8.2گرم.باید مقدار مساوی هم باشند یا خیر؟
پاسخ
مشاور تغذیه           ارسال شده در 2 تیر 03
0-0دیسلایک
سلام خیر نیازی نیست مساوی باشد. مصرف کراتین تا 6 گرم در روز مشکلی ندارد. مصرف BCAA تا 20 گرم در روز پیشنهاد می‌شود.
پاسخ
یک دیدگاه جدید ثبت کنید :
پشتیبانی واتس اپ
مشاوره تغذیه و مکملمشاوره پوست و مومشاور خرید و پیگیری سفارش