ارسال رایگان
تفاوت پروتئین وی و گینر (راهنمای انتخاب مکمل مناسب)
0-0
11 تیر 02     8262 بازدید
تفاوت پروتئین وی و گینر (راهنمای انتخاب مکمل مناسب)

تفاوت پروتئین وی و گینردر میزان کالری، سرعت جذب و میزان پروتئین موجود در این دو مکمل است  بنابراین ورزشکار باید با توجه به هدف ورزشی خود که افزایش وزن است یا ساخت توده عضلانی با چربی کم یکی از این دو مکمل پرطرفدار را انتخاب کند.

اگر مکمل‌ها به درستی انتخاب و مصرف نشوند نه تنها نتیجه دلخواه حاصل نمی‌شود بلکه امکان دارد عواقب و اثرات جانبی جبران ناپذیری به وجود بیاید. بنابراین اگر شما هم علاقمند به دانستن فرق بین پروتئین وی و گینر، زمان مصرف و ... این دو مکمل و در نهایت انتخاب بهترین مکمل برای خودتان هستید در مقاله زیر از سرمه دان با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید آموخت:

  • آشنایی با ترکیبات و انواع پروتئین وی
  • آشنایی با ترکیبات و انواع مکمل گینر
  • تاثیر مکمل پروتئین وی و گینر در بدنسازی
  • ۷ تفاوت پروتئین وی و گینر
  • نحوه انتخاب بهترین مکمل
  • آیا پروتئین وی و گینر را می‌توان با هم ترکیب کرد؟

پس در این مقاله از سرمه‌دان با ما همراه باشید تا از انتخاب اشنباه و هزینه‌های اضافه جلوگیری کنید.

نویسنده: سمیرا سالاروند


تفاوت پروتئین وی با گینر چیست؟

پروتئین وی بر پایه پروتئین لبنیات و مکمل گینر سرشار از کربوهیدرات است. این یکی از تفاوت‌های اصلی این دو مکمل می‌باشد به همین دلیل هر ورزشکار متناسب با هدف خود باید از آن‌ها استفاده کند. 

چرا پروتئین وی و گینر برای هر ورزشکاری مناسب نیستند؟

چون پروتئین وی و گینر هر کدام تاثیر متفاوتی بر بدن می‌گذارند. ورزشکاران در زمان شروع فعالیت ورزشی خود هدف‌های مختلفی دارند. تصور کنید فردی که چاق است و تصمیم دارد بدون از دست دادن توده عضلانی، وزن خود را کاهش دهد. در مقابل فرد لاغری را تصور کنید که می‌خواهد حجم بگیرد.این افراد قطعا با توجه به تنوع مکمل‌ها، در انتخاب مکمل ورزشی مناسب با هدف خود، دچار مشکل می‌شوند.

برای حل این مشکل ما در این مقاله ابتدا به ویژگی‌های پروتئین وی و مکمل گینر به صورت جداگانه می‌پردازیم و سپس فرق گینر و پروتئین وی را توضیح خواهیم داد.

تفاوت گینر و پروتئین وی

پروتئین وی (Whey Protein) چیست؟

پروتئین وی (Whey Protein) همان پروتئین موجود در آب پنیر است که در بیشتر محصولات لبنی وجود دارد. پروتئین‌ها اصلی ترین عناصر سازنده بدن هستند و همچنین تاثیر به سزایی در عضله سازی دارند. افراد معمولا از پروتئین وی به عنوان مکمل در کنار ورزش، برای کمک به بهبود سنتز پروتئین استفاده می‌کنند. پروتئین وی مکمل کاملی محسوب می‌شود زیرا حاوی ۹ اسید آمینه ضروری بدن است و لاکتوز بسیار پایینی دارد.

پروتئین وی ترکیبی از بتا لاکتوگلوبولین، آلبومین و ایمونوگلوبین‌ها است. از مزایای پروتئین وی می‌توان به کاهش وزن و کاهش کلسترول اشاره کرد. همچنین جالب است بدانید که برخلاف تصور عموم، مصرف پروتئین وی با دوز مناسب در ریزش مو در بدنسازی تاثیری ندارد.

 

مقاله زیر برای شما مفید است:

نحوه جلوگیری از ریزش مو در بدنسازی

نحوه جلوگیری از ریزش مو در بدنسازی

 

انواع پروتئین وی کدام است؟

پروتئین وی به ۳ دسته تقسیم می‌شود که هر دسته ویژگی‌های خاص خودش را دارد. در ادامه به طور مختصر درباره هرکدام توضیحاتی را ارائه می‌دهیم:

۱. پروتئین وی ایزوله

پروتئین وی ایزوله گرانترین نوع پروتئین با 90 درصد پروتئین است که به همین دلیل بین ورزشکاران بسیار محبوب است. این پروتئین دارای چربی کم و لاکتوز بسیار کمی است و مناسب افرادی است که به لاکتوز حساسیت دارند.

قیمت پروتئین وی ایزوله ساپلند نوتریشن

قیمت پروتئین وی ایزوله ساپلند نوتریشن

۲. پروتئین وی کنسانتره

پروتئین وی کنسانتره حاوی مقادیر کمی چربی و کربوهیدرات است. درصد پروتئین موجود در وی کنسانتره به میزان غلظت آن بستگی دارد. در پروتئین وی کنسانتره لاکتوز وجود دارد و مناسب افرادی که به لاکتوز آلرژی دارند نیست.

۳. پروتئین وی هیدرولیز شده

پروتئین وی هیدرولیزه شده که برخی آن را هیدرولیزات می‌نامند، یکی از پروتئین‌های وی با کیفیت می‌باشد که پیش هضم شده یا هیدرولیز شده است. این بدان معناست که برخی از آمینو اسیدهای آن به زنجیره‌های کوچکتر تجزیه شده‌اند که منجر به جذب سریع می‌گردد و  انتخاب مناسبی برای بعد از ورزش و صبح است.

پروتئین وی  Gold Core  ترک نوتریشن

حاوی پروتئیـن کنسـانتره، ایزوله و هیدرولیز شده

پروتئین وی  Gold Core  ترک نوتریشن

مکمل گینر(Weight Gainer)  چیست؟

گینرها مکمل‌های هستند که برای افزایش وزن یا حجم گیری به کار می‌روند. در واقع گینر‌ها همان کربوهیدرات می‌باشند که با چربی و پروتئین مخلوط شده‌اند یعنی ۸۰٪ کربوهیدرات و فقط ۱۰ تا ۲۰٪ پروتئین دارند. اگر مکمل گینر دارای پروتئین با کیفیت بالا، کربوهیدرات و چربی قابل قبولی باشد، انتخاب مناسبی برای افزایش وزن است.

مکمل گینر بهترین گزینه برای افرادی است که به دلایل مختلف نیازمند دریافت کالری بیشتری هستند تا وزن خود را افزایش دهند، همچنین مصرف گینر مؤثرترین راه برای دریافت کالری بیشتر خصوصاً برای ورزشکاران است.

انواع مکمل گینر

به طور کلی مکمل گینر به ۲ دسته تقسیم می‌گردد:

  1. افزاینده حجم (Mass Gainer)
  2. افزاینده وزن (Weight Gainer

مکمل Mass Gainer را اصطلاحا گینر مس یا گینر پروتئین بالا و Weight Gainer را گینر آپ یا هارد گینر می‌نامند. گینر افزاینده حجم، پروتئین بالایی دارد و گینر افزاینده وزن، کربوهیدرات بالایی دارد.

قیمت مکمل‌های گینر

قیمت مکمل‌های گینر

تاثیر پروتئین وی و گینر در بدنسازی

به طور کلی پروتئین وی و گینر ریز مغذی‌های مورد نیاز را به بدن شما می‌رسانند. فرقی نمی‌کند که شما قصد دارید بدنسازی را به صورت حرفه‌ای دنبال کنید یا تنها برای حفظ سلامت و تناسب اندام خود ورزش می‌کنید. چیزی که مهم است این است که ریز مغذی‌های مورد نیاز بدن را از طریق مواد غذایی یا مکمل‌ها دریافت کنید. در ادامه ابتدا فواید گینر و سپس فواید پروتئین وی در بدنسازی را بررسی می‌کنیم.

فواید گینر در بدنسازی   

مکمل گینر به عنوان یک مکمل ورزشی تخصصی برای تامین انواع ریز مغذی‌ها طراحی شده است. این محصول دارای تنوع بالایی از اسیدهای آمینه‌ ضروری بدن، کربوهیدرات‌های ساده و پیچیده و بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌ها است. این ترکیبات ویژه باعث می‌شوند تا فرد با مصرف آن به وزن و حجم مطلوبی رسیده و فرم بدنی مناسب‌تری پیدا کند. دیگر فواید گینر در بدنسازی:

  • برقراری تعادل پروتئینی در بدن
  • تامین انرژی (کالری) مورد نیاز بدن برای فعالیت
  • بهبود کارایی سیستم گوارشی به واسطه دارا بودن فیبر
  • پیشگیری از افت شدید و ناگهانی قند خون در حین تمرینات ورزشی

فواید پروتئین وی در بدنسازی

فواید پروتئین وی در بدنسازی

مکمل پروتئین وی از تحلیل رفتن ماهیچه‌ها پس از ورزش جلوگیری می‌کند. به همین دلیل از مهمترین و برجسته‌ترین مکمل‌هایی است که توسط بدنسازان مصرف می‌شود. از دیگر فواید پروتئین وی در بدنسازی:

  • کاهش وزن
  • کاهش فشارخون
  • کاهش التهاب بدن
  • کاهش چربی خون
  • کاهش فشار خون
  • کنتری دیابت نوع ۲
  • افزایش رشد عضلات

 

۷ تفاوت پروتئین وی و گینر که نمی دانستید؟

تفاوت اصلی کربو پروتئین (نام دیگر پروتئین وی) و گینر این است کهمکمل وی ساختاری بر پایه پروتئین دارد که باعث کاهش وزن، ساختن ماهیچههای بدون چربی و افزایش استقامت بدن می‌شود. در مقابل مکمل گینر ترکیبی سالم از ویتامینها، مواد معدنی بدن  ومقادیر زیادی کافئین و کراتین است. همچنین اگر در هنگام استفاده از گینر‌‌ها به صورت منظم ورزش نکنید، ممکن است دچار اضافه وزن شوید.

در ادامه به بررسی ۷ تفاوت دیگر گینر و کربو پروتئین وی می‌پردازیم که در انتخاب مکمل مناسب به شما کمک خواد کرد.

  1. تفاوت پروتئین وی و گینر در میزان کالری
  2. فرق بین پروتئین وی با گینر در سرعت جذب
  3. تفاوت پروتئین وی با گینر در نسبت پروتئین
  4. فرق گینر با پروتئین وی از لحاظ زمان مصرف
  5. تفاوت کربو پروتئین وی با گینر در عضله سازی
  6. فرق پروتئین وی با گینر در هدف استفاده کننده
  7. تفاوت کربو پروتئین وی با گینر در میزان چربی تولیدی

۱. تفاوت پروتئین وی و گینر در میزان کالری

پروتئین وی نسبت به گینر کالری کمتری دارد، گینرها به دلیل دارا بودن کربوهیدرات و چربی از کالری بیشتری برخوردار هستند. به همین دلیل گینرها برای افرادی که به سختی افزایش وزن پیدا می‌کنند گزینه مناسب‌تری هستند.

۲. فرق بین پروتئین وی با گینر در سرعت جذب

پروتئین وی دارای نوعی پروتئین زود جذب است. در حالی‌که که گینرها دارای ترکیبی از پروتئین‌های زود جذب و دیر جذب هستند. بعد از مصرف پروتئین وی شما نیاز خواهید داشت تا از طریق افزایش حجم وعده‌های غذایی خود، کالری مورد نیازتان را تامین نمایید زیرا بدن شما باید بتواند کالری اضافه مورد نیاز برای افزایش حجم و ساخت عضله را از طریق رژیم غذایی تامین کند. اگر تمایل به اضافه کردن حجم وعده‌های غذایی خود ندارید، می‌توانید از مکمل گینر استفاده کنید که به طور همزمان پروتئین و کالری مورد نیاز افزایش حجم عضلات را تامین کنید.

قیمت مکمل‌های پروتئین وی

مشاهده محصولات برندهای دوبیس، ژن استار و...

قیمت مکمل‌های پروتئین وی

۳. تفاوت پروتئین وی با گینر در نسبت پروتئین

گینر نسبت به پروتئین وی (Whey Protein) حاوی مقدار بیشتری کربوهیدرات و چربی است و پروتئین کمتری دارد. پودر پروتئین وی تا 95% حاوی پروتئین و مقدار کمی کربوهیدرات و چربی است.

۴. فرق گینر با پروتئین وی از لحاظ زمان مصرف

مصرف مکمل گینر قبل و بعد از فعالیت ورزشی و پروتئین وی بین وعده های غذایی و بعد از تمرین توصیه می‌شود.

بهترین زمان مصرف گینر

بهترین زمان مصرف گینر قبل و بعد از تمرینات ورزشی است. اگر می‌خواهید قبل از تمرین مکمل گینر استفاده کنید، بهتر است ۱ ساعت قبل از شروع ورزش این کار را انجام دهید و اگر مایل هستید بعد از تمرین از آن استفاده کنید، بلافاصله پس از اتمام تمرینات بهترین زمان استفاده از مکمل گینر است.

بهترین زمان مصرف پروتئین وی

پروتئین وی را می‌توان بین وعده‌های غذایی، بعد از تمرین و حتی در روزهای استراحت مصرف کرد.مصرف پروتئین وی بعد از تمرین به ماهیچه‌ها کمک می‌کند تا مواد مغذی ضروری برای بازسازی بافت‌ها و ماهیچه‌ها هرچه سریع‌تر به بدن برسد و رشد توده عضلانی بدون چربی را افزایش می‌دهد.

۵. تفاوت کربو پروتئین وی با گینر در عضله سازی

پروتئین وی سرشار از پروتئین و گینر سرشار از کراتین و ویتامین است. کراتین موجود در گینر باعث افزایش توده عضلات شده و به روش‌های مختلف، رشد عضلات را تحریک می‌کند. کراتین باعث می‌شود انرژی بیشتری در سلول‌های عضلانی ذخیره شود و توانایی بدن شما را برای انجام تمرینات سخت‌تر افزایش می‌دهد. کراتین موجود در گینر باعث تحریک ترشح هورمون رشد می‌شود که بدن را در حالت آنابولیک قرار داده و عضله سازی را افزایش می‌دهد.

قیمت مکمل‌های ورزشی کراتین

مشاهده محصولات برندهای آلکالین، الیمپ و...

قیمت مکمل‌های ورزشی کراتین

۶. فرق کربو پروتئین وی با گینر در مخاطبین

مکمل گینر برای افراد بسیار لاغر، بدنسازان، وزنه بردارها که در فاز عضله سازی هستند، بسیار موثر استپروتئین وی بیشتر توسط ورزشکاران، وزنه بردارها، افرادی که رژیم غذایی آن‌ها حاوی مقدار کافی پروتئین نیست و همچنین ورزشکارانی که در فاز عضله سازی و کات هستند استفاده می‌شود.

شما می‌توانید پروتئین وی را با هر نوع رژیم یا سبک زندگی ترکیب کنید. اما گینر را باید با دقت بیشتری مصرف کنید.

۷. تفاوت کربو پروتئین وی با گینر در میزان چربی تولیدی

مکمل گینر موجب افزایش وزن می‌شود. بنابراین افرادی که تمایل به افزایش حجم عضلانی بدون توده چربی دارند، بهتر است از پروتئین وی که به آن کربو پروتئین هم می‌گویند، استفاده نمایند زیرا گینر در کنار عضله سازی منجر به بالا رفتن وزن نیز خواهد شد.

مقایسه پروتئین وی با گینر، کدام بهتر است؟

تصمیم گیری اینکه چه مکمل ورزشی را انتخاب کنید صرفاً به هدف بدن شما بستگی دارد. ممکن است هدف شما بدنسازی باشد یا تناسب اندام یا حتی حجیم شدن و افزایش وزن. در ادامه برای هر هدف خواهیم گفت کدام مکمل مناسب شما است.

اگر هدف شما بدنسازی است

گینرها کربوهیدرات‌های فراوانی دارند که به صورت چربی و افزایش انسولین ذخیره می‌شوند، اما مکمل پروتئین وی بیشتر پروئتین خالص تامین می‌کند. اگر هدف شما عضله سازی و افزایش قدرت است، بهتر است از پروتئین وی استفاده کنید.

اگر هدف شما تناسب اندام است

اگر رژیم غذایی دارید و هدف شما تفکیک عضلات و کاهش چربی است، پس بهتر است پروتئین وی ایزوله را انتخاب کنید که بیش از 90 درصد پروتئین خالص دارد.

اگر هدف حجم دهی و افزایش وزن است

افزایش وزن می‌تواند برای افرادی که سخت وزن می‌گیرند کمی دشوار باشد، در این صورت بهترین گزینه استفاده از گینرها می‌باشد که افزایش وزن را به دنبال دارد. اما در نظر داشته باشید استفاده بیش از حد از گینرها، سطحی از چربی ایجاد می‌کند که از بین بردن آن بسیار دشوار است.

پیشنهاد مناسب ترین مکمل 

تفاوت پروتئین وی و گینر را متوجه شدیم، پیشنهاد می‌گردد مکمل‌ها با توجه به هدف مخاطب انتخاب شود. به طور کلی هیچ جایگزینی برای یک رژیم غذایی متعادل وجود ندارد و اگرچه می‌توانید مکمل‌ها را برای رفع کمبود کالری مصرف کنید، اما این مکمل‌ها چیزی نیستند که کاملاً به آن وابسته باشید.

اگر هدفتان این است که بدنتان را بسازید و احساس می‌کنید ممکن است حین تمرین مقدار زیادی وزن از دست بدهید از مکمل گینر استفاده کنید. در نظر داشته باشید مصرف گینر چاقی و اضافه وزن ایجاد می‌کند و ممکن است بدنسازان را از هدفشان که داشتن تناسب اندام و اندام زیباست دور کند. بنابراین ورزشکاران ترجیح می‌دهند جهت حفظ تناسب اندام و تامین مواد مورد نیاز خود از پروتئین وی استفاده کنند که باعث افزایش مقاومت و استقامت ورزشکاران می‌گردد. پروتئین وی برای افرادی که به دنبال بهبود عملکرد ورزشی در حین تمرین هستند گزینه بسیار مناسبی است.

۳ پرسش‌ متداول در خصوص پروتئین وی و گینر

با توجه به محبوبیت مکمل گینر و پروتئین وی در بین ورزشکاران معمولا در همان دوره‌های اولیه شروع تمرین افراد در انتخاب مکمل مناسب خود سردرگم می شوند. قبلا راجع به فرق بین پروتئین وی و گینر صحبت کردیم در ادامه پاسخ 3 سوال متداول در خصوص این دو مکمل را بررسی می‌کنیم.

۱. پروتئین وی و گینر را می‌توان ترکیب کرد؟

بله. پروتئین وی و گینر را می‌توان با هم ترکیب کرد، اما میزان ترکیب این دو مکمل با توجه به هدف ورزشکار متفاوت است. شما می‌توانید پروتئین وی و گینر را جداگانه و در طعم‌های مختلف تهیه کنید و این دو را با هم ترکیب کنید.

لازم به ذکر است این موضوع در خصوص ورزشکارن حرفه‌ایی و نیمه حرفه‌ای صدق می‌کند، در خصوص افرادی که سابقه تمرینی کمی دارند و در ابتدای راه هستند توصیه می‌شود با مشورت پزشک و مربی خود استفاده همزمان از پروتئین وی و گینر را شروع کنند.

۲. گینر عضله ساز با گینر افزایش وزن چه تفاوتی دارد؟

تفاوت اصلی این دو گینر در مقدار پروتئین و کربوهیدرات آنهاست.گینر عضله ساز کالری بالا دارد و در ساخت عضله کمک می‌کند. مناسب افرادی است که تازه شروع به ورزش کرده‌اند و می‌خواهند در مدت زمان کوتاه عضله بسازند و زمان مناسب مصرف قبل و بعد تمرین است.

گینر افزایش وزن در افرادی که با شدت متوسط ورزش می‌کنند مناسب است و زمان مصرف بعد از تمرین و به فاصله زمانی هر 4 ساعت یکبار می‌باشد و برای افرادی که به سختی وزن می‌گیرند مناسب است.

۳. آیا میتوان پروتئین وی (کربوهیدرات) و گینر را همزمان استفاده کرد؟

پروتئین وی باعث کاهش اشتها، کاهش چربی و کاهش وزن می‌گردد. اگر هنوز مشکل کمبود وزن دارید و در ابتدای مصرف مکمل گینر هستید، مصرف همزمان پروتئین وی و گینر شاید روند وزن گیری‌تان را با اختلال مواجه کند. پس بهتر است مکمل گینر افزایش وزن را تا جایی که کمبود وزنتان جبران شود به تنهایی مصرف کنید و سپس برای افزایش حجم و کات کردن عضلانی مکمل خود را تغییر دهید.

آنچه در این مقاله آموختیم:

  1. گینر کالری بالاتری نسبت به پروتئین وی دارد.
  2. پروتئین وی دارای 95% پروتئین خالص است.
  3. در دوره افزایش وزن از مکمل گینر استفاده کنید.
  4. در دوره کات و عضله سازی از پروتئین وی استفاده کنید.
  5. کراتین موجود در گینر باعث افزایش هورمون رشد می‌شود.
  6. بهتر است افرادی که سابقه ورزشی ندارند با مشورت پزشک یا مربی بدنسازی پروتئین وی و گینر را ترکیب کنند.

در این مقاله سعی کردیم تفاوت پروتئین وی و گینر را برای شما بیان کنیم اما اگر در مورد تفاوت این دو مکمل سوالی دارید که در این مقاله پاسخ خود را دریافت نکرده‌اید، کافیست در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در کوتاهترین زمان پاسخگوی شما هستند.

صفحه مناسب چاپ
دیدگاه کاربران در مورد این مقاله
یک دیدگاه جدید ثبت کنید :
پشتیبانی واتس اپ
مشاوره تغذیه و مکملمشاوره پوست و مومشاور خرید و پیگیری سفارش