ارسال رایگان
راهنمای خرید مکمل بدنسازی ۲۰۲۳ (برای مبتدی تا حرفه‌ای)
2-0
11 تیر 02     10756 بازدید
راهنمای خرید مکمل بدنسازی ۲۰۲۳ (برای مبتدی تا حرفه‌ای)

در مقاله‌ی جامع راهنمای خرید مکمل بدنسازی با انواع مکمل های بدنسازی و کاربرد آن‌ها (کربوهیدرات، آمینواسید و ...) آشنا خواهید شد تا بیشترین بهره را از جلسه تمرینی خود ببرید و در سریع‌ترین زمان ممکن به هدف نهایی خود (عضله سازی، چربی سوزی و ...) برسید؛

  • بدون اینکه درگیر عوارض جانبی ناشی از استفاده نادرست مکمل‌ها شوید.
  • و ریالی پول بابت خرید مکمل‌های بی‌فایده هدر دهید.

برخی از مباحث مهم مطرح‌شده در این مقاله:

  • موارد مصرف مکمل های بدنسازی (۵ کاربرد مهم)
  • معرفی انواع مکمل های بدنسازی و کاربرد آنها (پروتئین، کراتین و ...)
  • راهنمای خرید انواع مکمل پروتئین بدنسازی (۵ نوع پرمصرف: وی، کازئین،گیاهی و ...)
  • فواید مکمل بدنسازی کراتین و انواع آن (مونوهیدرات و ...)
  • بررسی بهترین مکمل های مولتی ویتامین (با ذکر انواع)
  • معرفی ۵ نوع پرفروشِ مکمل های بدنسازی امینو اسید (گلوتامین، BCAAs و ...)
  • بررسی مکمل های بدنسازی چربی سوز (ال-کارنتین، سی ال ای و ...)
  • ذکر ۴ نوع از بهترین مکمل های بدنسازی انرژی زا (سیترولین،HMB و ...)

پس صرف‌نظر از اینکه بدنساز مبتدی هستید یا حرفه‌ای تا انتهای این مطلب از سرمه‌دان همراه ما باشید تا با تمام مکمل های بدنسازی آشنا شوید و با حفظ سلامت عمومی بدن به عضله سازی، چربی سوزی، ریکاوری و عملکرد تمرینی خود، سرعت دهید.

نویسنده: تارا بهادری


مکمل بدنسازی چیست؟

انواع مکمل‌های بدنسازی، مکملِ رژیم غذایی شما هستند و هرگز جایگزین تغذیه مناسب نمی‌شوند، اما می‌توانند به شما کمک کنند تا سریع‌تر به اهداف تناسب اندام خود برسید. در واقع به جبران کمبود مواد مغذی کمک می‌کنند. همچنین آنچه را که بدن شما برای بیشترین عملکرد نیاز دارد را تأمین می‌کنند.

مهم نیست که اهداف تمرینی شما چیست، بهترین مکمل های بدنسازی می‌توانند به بهبود سلامت، عملکرد و فیزیک شما کمک کنند. البته، همیشه باید بدانید که چه سوختی در باک خود می‌ریزید؛ به عبارتی، از مکملی که با آن آشنا نیستید استفاده نکنید.

مکمل بدنسازی چیست

چه کسانی باید مکمل ورزشی مصرف کنند؟

برای استفاده از مکمل‌ها نیازی نیست که حتماً یک ورزشکار حرفه‌ایباشید، شما می‌توانید کاملاً مبتدی در باشگاه باشید و با استفاده از مکمل‌ها و دریافت انرژی و مواد مغذی موردنیاز، فرایند تناسب اندام خود را شروع کنید. معمولاً مکمل‌ها توسط افراد زیر مصرف می‌شوند:

  • بدنسازان
  • وزنه‌برداران
  • ورزشکاران حرفه‌ای

 چه کسانی باید مکمل ورزشی مصرف کنند

معایب مکمل های بدنسازی

با استفاده‌ی غیراصولی از مکملهای بدنسازی نه‌تنها عرق‌‌های ریخته شده در طول تمرین بی‌نتیجه می‌ماند بلکه حتی سلامتی ورزشکار به خطر می‌افتد. برخی از عوارض مکمل های بدنسازی که ناشی از مصرف نادرست و بی‌رویه‌ی آن‌ها (مصرف نوع تقلبی آن‌ها) است عبارت‌اند از:

  • مشکلات گوارشی، دل‌پیچه و حالت تهوع
  • مشکلات کبدی و کلیوی
  • ریزش مو
  • دفع آب از بدن و بروز دهیدراسیون
  • و...

البته جای هیچ‌گونه نگرانی نیست چرا که با خواندن این راهنمای خرید نه تنها از تمامی مضرات مکمل های بدنسازی مطرح‌شده در امان خواهید بود، بلکه با تهیه‌ و مصرف مکمل‌های معتبر (دارای لیبل وزارت بهداشت) سلامتی خود را ارتقا داده و در زودترین زمان ممکن به اندام ایده آلتان خواهید رسید.

کاربرد مکمل های بدنسازی چیست؟ (۵ کاربرد اصلی)

به‌طورکلی کاربرد انواع مکمل های بدنسازی را می‌توان در ۵ دسته‌ی زیر تقسیم‌بندی کرد که در اشکال مختلف قرص، کپسول، پودر، مایع یا بار (Bar) عرضه می‌شوند. کارایی انواع مکمل های بدنسازی عبارت‌اند از:

  1. افزایش حجم توده عضلانی
  2. افزایش سطح انرژی و بهبود عملکرد ورزشی
  3. کاهش وزن و چربی سوزی
  4. حفظ سلامت عمومی بدن
  5. سازگاری با لایف استایل‌های خاص

لازم است بدانید با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم ضرورتی به مصرف مکمل نیست اما مکمل‌ها می‌توانند نتایج رژیم غذایی و ورزش را چندین برابر کنند و پیشرفت بیشتر و سریع‌تری را به سمت اهداف تناسب اندامتان به ارمغان بیاورند.

قیمت مکمل بدنسازی

برای مشاهده قیمت و خرید انواع مکمل ورزشی از داروخانه (با مجوز وزارت بهداشت) کلیک کنید.

قیمت مکمل بدنسازی

۱. افزایش حجم توده عضلانی با مکمل‌های بدنسازی

دقت کنید که برای افزایش حجم توده عضلانی با مکمل های بدنسازی باید ۳ معیار اصلی زیر رعایت شود:

  1. خوردن کالری بیشتر از آنچه می‌سوزانید.
  2. مصرف پروتئین بیشتر از آنچه تجزیه می‌کنید.
  3. یک برنامه ورزشی که برای عضلات شما چالش‌برانگیز است.

وقتی ورزش می‌کنید، بدن و ماهیچه‌های شما نیاز به تغذیه بیشتری دارند که گاهی اوقات به دلیل کمبود وقت یا عدم تغذیه مناسب توانایی تأمین نیاز آن‌ها را ندارید؛ اینجاست که بهترین مکمل های بدنسازی برای عضله سازی می‌توانند به تأمین این شکاف‌های تغذیه‌ای کمک کنند تا مطمئن شوید که نتیجه تمرینات خود را در ساخت حداکثری عضله می‌بینید.

کاربرد مکمل های بدنسازی

۲. افزایش سطح انرژی و بهبود عملکرد ورزشی با مکمل‌های بدنسازی

افزایش سطح انرژی و بهبود عملکرد ورزشی یکی دیگر از فواید مکمل های بدنسازی است. یک رژیم غذایی متعادل و یک سبک زندگی سالم که شامل خواب کافی باشد برای تأمین انرژی بیشتر افراد برای فعالیت‌های روزانه کافی است؛ با این حال، ورزشکارانی که خواهان اوج عملکرد بدن خود هستند، ممکن است به تقویت انرژی نیاز داشته باشند.

مکمل‌ها نیز با کمک به افزایش انرژی، قدرت و ریکاوری سریع باعث می‌شوند تا در طی تمرینات خود به خستگی غلبه کنید و بهترین عملکرد خود را داشته باشید.

۳. چربی سوزی با مکمل‌ بدنسازی

چربی سوزی با مکمل‌ بدنسازی و دوره‌ی کاهش وزن هر کس متفاوت و شخصی است، اما ۲ اصلِ ورزش مداوم و تغذیه‌ی اصولی برای همه یکسان است که اگر آن‌ها را رعایت کنید، یک مکمل بدنسازی چربی سوز می‌تواند به شما کمک کند تا سوخت‌وساز بدنتان را افزایش دهید و سریع‌تر به هدف کاهش وزن خود برسید.

چربی سوزی با مکمل بدنسازی

۴. حفظ سلامت عمومی بدن با مکمل‌های بدنسازی

یکی از مهم‌ترین مزایای مکمل های بدنسازی حفظ سلامت عمومی بدن است. برخی از ورزشکاران و بدنسازان معتقدند مصرف تمامی مکمل‌ها برای آن‌ها ضروری نیست و به دنبال مصرف مکمل‌هایی هستند که سلامت عمومی بدن آن‌ها را حفظ و حتی ارتقا دهند؛ به‌طور مثال مولتی‌ویتامین‌ها برای حفظ سلامت فرد مفید هستند و به کمتر شدن بیماری‌ها کمک می‌کنند اما قادر به تقویت رشد عضله نیستند.

۵. سازگاری مکمل‌های بدنسازی با لایف استایل‌های خاص

تغذیه درست در سر ساعت مشخص هر روز ممکن است به دلیل مشغله‌ی کاری سخت باشد. خوشبختانه، مکمل‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که استفاده از آن‌ها بسیار راحت است و می‌توانند حتی جایگزین یک وعده غذایی شوند و مواد مغذی موردنیاز بدن شما را تأمین کنند.

معرفی انواع مکمل های بدنسازی (بررسی ۸ نوع پر کاربرد)

اگر در ابتدای راه بدنسازی هستید با توجه به انواع مکمل‌های بدنسازی موجود در بازار، در تشخیص این که کدام‌یک برای رسیدن به اهدافتان مناسب است قطعاً سردرگم خواهید شد؛ بنابراین در این راهنما قصد داریم تا بر اساس بررسی‌ها، علم و آنچه متخصصان می‌گویند کمک کنیم تا مکمل متناسب با هدف خود (عضله سازی، کاهش وزن یا بهبود عملکرد) را انتخاب کنید. لیست بهترین مکمل های بدنسازی عبارت‌اند از:

  1. پروتئین
  2. کراتین
  3. مولتی ویتامین
  4. آمینو اسید
  5. کربوهیدرات
  6. چربی سوز
  7. پروهورمونی
  8. انرژی زا

معرفی انواع مکمل های بدنسازی

مکمل های پروتئینی در بدنسازی

مکمل‌های پروتئینی از اسیدهای آمینه تشکیل‌شده‌اند که به معنای واقعی کلمه جام مقدس عضله ‌سازی و بلوک‌های سازنده عضلات هستند. تغذیه بدن با پروتئین کافی، آن را در حالت آنابولیک نگه می‌دارد؛ یعنی حالتی که ماهیچه‌ها و بافت‌های بدن شما برای رشد و ترمیم، انرژی کافی را دریافت می‌کنند. در غیر این صورت و عدم دریافت پروتئین کافی در روز، بدن شما در حالت کاتابولیک قرار می‌گیرد؛ یعنی ماهیچه‌ای که به سختی به دست آورده‌اید را برای به دست آوردن انرژی مصرف می‌کند و تمام تمرینات قدرتی و سخت شما را، نقش بر آب می‌کند.

دریافت پروتئین کافی تنها از طریق مصرف غذا ممکن است سخت باشد، مصرف انواع مکمل پروتئینی یک‌راه عالی برای حل این مسئله هستند که به راحتی و کاملاً مقرون‌به‌صرفه نیاز پروتئین روزانه شما را تأمین می‌کنند، حتی زمانی که در محل کار مشغول هستید.

قیمت پروتئین بدنسازی

انواع مکمل های پروتئینی (بررسی ۵ نوع پرمصرف)

انواع مکمل پروتئین های بدنسازی بر اساس اینکه از کجا و چگونه استخراج می‌شوند را می‌توان در دسته‌های زیر طبقه‌بندی کرد.

  1. پروتئین وی (Whey)
  2. پروتئین کازئین (Casein)
  3. پروتئین تخم‌مرغ
  4. پروتئین‌های گیاهی
  5. پروتئین گوشت

انواع مکمل های پروتئینی

۱. مکمل بدنسازی پروتئین وی چیست؟

مکمل بدنسازی پروتئین وی از شیر به دست می‌آید و به سرعت هضم می‌شود تا به عضله‌سازی و روند ریکاوری کمک کند، به طور کلی مزایای مصرف پروتئین وی عبارت‌اند از:

  • سرشار از آمینو اسید لوسین و تأمین آمینواسیدهای ضروری بدن
  • هضم سریع نسبت به سایر مکمل‌های پروتئینی
  • کمک به افزایش حجم و بازسازی عضلات
  • کمک به کاهش وزن
  • دریافت مقدار پروتئین بالا در قبال مقدار پول پرداختی

خرید پروتئین وی

برای مشاهده‌ی قیمت مکمل های پروتئین وی (دارای مجوز وزارت بهداشت) روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید پروتئین وی

انواع مکمل پروتئین وی

 انواع مکمل پروتئین وی در ۳ دسته زیر عرضه می‌شود:

  • انواع پروتئین وی کنسانتره: ابتدایی‌ترین و کمترین فرم فرآوری شده‌ی پروتئین وی، کنسانتره است که معمولاً 60 تا 80 درصد محصول را پروتئین تشکیل می‌دهد و بقیه آن شامل چربی و لاکتوز است.
  • انواع پروتئین وی ایزوله: زمانی که پروتئین وی جهت حذف چربی و کربوهیدرات‌ها و افزایش غلظت پروتئین فرآوری می‌شود پروتئین وی ایزوله به دست می‌آید که در نهایت 90 تا 95 درصد محصول را پروتئین تشکیل می‌دهد.
  • انواع پروتئین وی هیدرولیز: این نوع پروتئین به شکل‌های خاصی فرآوری می‌شود تا سریع‌تر از 2 نوع قبلی توسط بدن و ماهیچه‌ها جذب شود.

مقاله زیر را بخوانید:

انواع پروتئین وی

انواع پروتئین وی

۲. مکمل بدنسازی پروتئین کازئین چیست؟

مکمل پروتئین کازئین نیز از شیر به دست می‌آید، اما به آرامی و آهسته‌تر از پروتئین وی در بدن هضم می‌شود. اگرچه این مکمل به اندازه مکمل بدنسازی پروتئین وی، سنتز پروتئین موجود در عضلات را افزایش نمی‌دهد، اما زمان فرآیند سنتز بیشتر خواهد شد و ذخایر آمینواسیدها را برای مدت زمان بیشتری برای عضلات فراهم می‌کند؛ بنابراین این پروتئین دارای آمینواسیدهای موردنیاز بدن است و مصرف آن قبل از خواب باعث ریکاوری بهتر و کاهش تحلیل عضلات می‌شود.

مزایای پروتئین کازئین

به طور کلی مزایای پروتئین کازئین عبارت‌اند از:

  • دیرهضم تر از پروتئین وی و کمک به تأمین طولانی‌مدت پروتئین در بدن
  • جلوگیری از تحلیل عضلانی
  • مناسب برای حفظ توده عضلانی
  • ایده آل برای افزایش سرعت ریکاوری در هنگام خواب

برای مشاهده‌ و خرید مکمل بدنسازی کازئین (دارای مجوز وزارت بهداشت) جهت جلوگیری از تحلیل عضلانی روی لینک زیر کلیک کنید.

قیمت پروتئین کازئین

۳. مکمل پروتئین تخم‌ مرغ

مکمل پروتئین تخم ‎‌مرغ از سفیده تخم‌ مرغ تهیه می‌شود که کیفیت پروتئین آن فوق‌العاده بالاست. این مکمل می‌تواند تأثیرات مشابهی بر عملکرد بدن (افزایش توده عضلانی و قدرت) در مقایسه با پودرهای پروتئینی وی و کازئین داشته باشد. مکمل پروتئین تخم‌مرغ در ۲ فرم مایع و پودر عرضه می‌شود که دارای چربی و کربوهیدرات بسیار اندک و فاقد کلسترول است.

۴. مکمل‌های پروتئینی گیاهی (۴ نوع محبوب)

مکمل‌های پروتئینی گیاهی  مناسب بدنسازان و ورزشکارانی است که گیاهخوار هستند یا به دلایلی همانند مشکلات پوستی یا گوارشی قادر به مصرف پروتئین‌های لبنی و گوشتی نیستند. این مکمل ها برای رشد عضلات و ریکاوری پس از تمرین مفید هستند. برخی از مکمل‌های پروتئینی گیاهی بدنسازی عبارت‌اند از:

  • مکمل پروتئین سویا
  • مکمل پروتئین نخود
  • مکمل پروتئین کنف
  • مکمل پروتئین برنج قهوه‌ای

مکمل‌های پروتئینی گیاهی

مکمل پروتئین سویا

مکمل پروتئین سویا یک مکمل پروتئین برای گیاهخواران است که از لوبیای سویا به دست می‌آید. علیرغم این‌که این مکمل، یک منبع غنی پروتئین است ولی در استفاده‌ی آن برای آقایان اختلاف‌نظرهایی وجود دارد که باعث افزایش سطح هورمون استروژن در بدن آن‌ها و بروز صفات زنانه می‌شود، برخی مطالعات نیز نشان داده که این موضوع حقیقت ندارد؛ بنابراین با توجه به موضوعات مطرح‌شده عقل حکم می‌کند که جانب احتیاط را رعایت کنید و از مصرف بیش‌ازحد آن بپرهیزید.

مکمل پروتئین نخود

مکمل پروتئین نخود یک پودر پروتئین گیاهی بدنسازی بسیار محبوب در میان گیاهخواران، وگان ها یا افرادی که به لبنیات یا تخم‌مرغ آلرژی دارند است. این مکمل سریع‌تر از پروتئین کازئین، اما کندتر از پروتئین وی جذب می‌شود. زمانی که مکمل نخود همراه با مکمل پروتئینی برنج مصرف شود عملکردی بسیار شبیه به پروتئین وی خواهد داشت. به طور کلی این پروتئین بسیار قابل‌هضم، ضد حساسیت و مقرون‌به‌صرفه است.

مکمل پروتئین کنف

مکمل پروتئین کنف سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است، البته مکمل پروتئین کاملی در نظر گرفته نمی‌شود، زیرا دارای سطوح پایینی از اسیدهای آمینه لیزین و لوسین است.

مکمل پروتئین برنج قهوه‌ای

مکمل پروتئین برنج قهوه‌ای یک پروتئین گیاهی برای عضله سازی و ضد حساسیت و بدون گلوتن است که تاکنون تحقیقات زیادی در مورد این مکمل انجام‌نشده است.

قیمت پودر پروتئین گیاهی

۵. مکمل پروتئین گوشت

مکمل پروتئین گوشت به دلیل دارا بودن ضروری‌ترین آمینواسیدها دارای ارزش غذایی بسیار بالایی برای افراد ورزشکار و بدنسازان است که منبع بسیار خوبی برای کاهش وزن و عضله سازی است، همچنین در جلوگیری از پوکی استخوان عملکرد بسیار خوبی دارد.

 

راهنمای خرید مکمل ‌های پروتئینی (بررسی ۴ فاکتور کلیدی)

اکنون‌که می‌دانید مکمل های پروتئینی بهترین مکمل برای عضله سازی هستند، حالا وقت آن است که بدانید کدام‌یک برای شما مناسب‌تر است؛ بنابراین اگر قصد خرید آن را دارید توصیه می‌کنیم که مشخصات مکمل های بدنسازی پروتئینی را بر اساس فاکتورهای زیر ارزیابی کنید:

  1. ارزش بیولوژیکی (Bioavailability)
  2. خلوص (Purity)
  3. آمینواسیدهای شاخه‌دار (Branched Chain Amino Acids: BCAAs)
  4. جذب (Absorption)

1. ارزش بیولوژیکی مکمل‌های پروتئینی

ارزش بیولوژیکی مکمل‌های پروتئینی یا فراهمی زیستی معیاری است که نشان می‌دهد بدن شما چقدر پروتئین را جذب می‌کند؛ به‌عنوان مثال، بادام‌زمینی دارای فراهمی زیستی 43 است، در حالی که مکمل های پروتئین وی می‌توانند بیش از 100 امتیاز داشته باشند و مواد مفید بیشتری را از مقدار کمتری از مکمل تأمین کنند.

۲. خلوص مکمل‌های پروتئینی

فرض کنید درصد خلوص مکمل پروتئینی شما 80٪ است؛ این بدان معناست که به ازای هر 100 گرم از محصولی که مصرف می‌کنید، پس از فیلتر کردن چربی، کربوهیدرات و سایر مواد طبیعی، 80 گرم پروتئین باقی می‌ماند. پروتئین وی کنسانتره دارای خلوص 80 درصد است در حالی که پروتئین وی ایزوله دارای خلوص 90 درصد است که به شما نسبت پروتئین بالاتری می‌دهد.

۳. آمینواسیدهای شاخه‌دار مکمل‌های پروتئینی

طبق مطالعات فراوان مشخص‌شده است که آمینواسیدهای شاخه‌دار BCAA (لوسین، ایزولوسین و والین) نقش بزرگی در سنتز پروتئین ایفا می‌کنند. به طور کلی یک پروتئین کامل باید حاوی آمینواسیدهای ضروری باشد که به سختی می‌توان از منابع غذایی دریافت کرد. همچنین ثابت‌شده است که نسبت لوسین بالاتر، در عملکرد بهتر پروتئین مؤثرتر است.

۴. جذب مکمل‌های پروتئینی

 اگر به دنبال جذب سریع هستید، پروتئین وی فوق‌العاده است. از سوی دیگر، یک پروتئین کازئین، پروتئین را در یک دوره 8 ساعته آزاد می‌کند و یک انتخاب عالی برای کسانی است که به دنبال جایگزینی برای وعده غذایی یا میان وعده قبل از خواب هستند که تغذیه عضلات را در هنگام خواب حفظ کند.

طریقه مصرف مکمل های پروتئینی

  1. با توجه به نتایج تحقیقات انجام‌شده، بین 10 تا 35 درصد از انرژی دریافتی روزانه شما باید از پروتئین تأمین شود تا توده عضلانی حفظ شود. برای یک فرد عادی که یک رژیم غذایی 2000 کالری دارد، به این معنی است که 700 کالری (حدود 100 گرم) باید از یک منبع پروتئین تأمین شود که انجام این کار همیشه آسان نیست.
  2. مصرف بیش از 3 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن توصیه نمی‌شود.
  3. بیش از 3 بار پروتئین در روز مصرف نکنید زیرا می‌تواند بیشتر از اینکه مفید باشد ضرر داشته باشد.
  4. بهترین زمان مصرف هر کدام از انواع مکمل‌های پروتئینی متفاوت است و کاملاً وابسته به سطح سلامت و هدف شما است؛ به طور مثال بهترین زمان مصرف کازئین با هدف افزایش سرعت ریکاوری، قبل خواب است.
  5. در زمان‌های خاصی، به‌ویژه بعد از تمرین، مکمل‌های پروتئینی حتی ممکن است مفیدتر از غذا باشند. از آنجایی که پروتئین وی به سرعت و به راحتی هضم می‌شود، منبع پروتئین ایده آل پس از تمرین است.
  6. برای ریکاوری پس از ورزش، یک ورزشکار باید ظرف 60 دقیقه پس از تمرین پروتئین مصرف کند. در آن زمان است که عضلات شما بیشترین واکنش را به استفاده از پروتئین برای فرآیند ترمیم و رشد نشان می‌دهند.

طریقه مصرف مکمل های پروتئینی

خرید مکمل های پروتئینی

  1. با توجه به وجود طعم‌های متنوع پودرهای پروتئینی توصیه می‌کنیم در هنگام خرید به طعم آن دقت کنید؛ چرا که اگر طعم آن باب میلتان نباشد در طول دوره تمرینی خود در مصرف آن دچار مشکل خواهید شد.
  2. به لیبل‌های موجود بر روی مکمل پروتئینی مدنظر جهت مشخص شدن نوع پروتئین (کنسانتره، ایزوله و هیدرولیزه) دقت کنید؛ اگر مبتدی هستید و حساسیت به لاکتوز ندارید، نیازی به خریداری پروتئین‌های ایزوله گران‌قیمت نخواهید داشت و خرید یک پروتئین کنسانتره به خوبی پاسخگوی نیازهایتان خواهد بود.
  3. یک مکمل پروتئین خوب بیشترین میزان پروتئین را با کمترین کالری فراهم می‌کند؛ همچنین مقدار کربوهیدرات و چربی‌ آن نیز باید در کمترین مقدار ممکن باشد.
  4. به دنبال محصولاتی باشید که در هر پیمانه حداقل ۲۰ گرم پروتئین تأمین کنند، اگر مکملی باشد که در هر وعده کمتر از این مقدار را تأمین کند یعنی این که باید برای تأمین پروتئین کافی بیشتر از یک پیمانه در هر وعده مصرف کنید و در نتیجه پروتئینتان زودتر به پایان می‌رسد، همچنین معمولاً این محصولات کربوهیدرات و چربی بیشتری دارند.
  5. در هنگام خرید مکمل بدنسازی وی، گیاهی و ... میزان وزن هر سروینگ را با میزان پروتئین در هر سروینگ مقایسه کنید؛ اختلاف این دو مقدار نباید زیاد باشد البته که این دو عدد به خاطر وجود شیرین‌کننده‌ها، طعم‌دهنده‌ها و دیگر موارد هیچ‌وقت مساوی نخواهند بود.

خرید مکمل پروتئین

مکمل بدنسازی کراتین چیست؟

مکمل بدنسازی کراتین اصل یکی از پرمصرف‌ترین مکمل های موجود در بازار است که مورد مطالعات فراوانی قرارگرفته است و در 2 شکل پودر یا قرص عرضه می‌شود.

کراتین به طور طبیعی در گوشت یافت می‌شود، بنابراین گیاهخواران و وگان ها معمولاً وسوسه می‌شوند که مکمل های کراتین مصرف کنند. کراتین محصول جانبی متابولیک‌های اسیدآمینه است که در کبد، کلیه‌ها و پانکراس یافت می‌شود. تقریباً 95 درصد کراتین در ماهیچه‌های اسکلتی و پنج درصد باقی‌مانده در کبد، کلیه‌ها، مغز و بیضه‌ها ذخیره می‌شود.

مقاله زیر را بخوانید:

مزایا و عوارض کراتین مونوهیدرات

فواید مکمل بدنسازی کراتین

مزایای استفاده از مکمل کراتین عبارت‌اند از:

  • تحریک سلول‌ها، افزایش هورمون‌های عضله ساز، افزایش آب‌رسانی به سلول و کاهش تخریب پروتئین
  • افزایش حداکثری قدرت و انرژی خروجی در طول ورزش
  • عمل به عنوان یک «حجم دهنده سلول» و کمک به عضله‌سازی سریع‌تر
  • سرعت بخشیدن به روند ریکاوری در بین تمرینات
  • کمک به بهبود استقامت در فعالیت‌های با شدت بالا مانند وزنه‌برداری و تمرینات قدرتی

فواید کراتین

انواع مکمل های بدنسازی کراتین

انواع مختلف مکمل کراتین از قبیل اتیل استر، بافر شده، مونوهیدرات و ... موجود است که کراتین مونوهیدرات مطالعه شده‌ترین شکل کراتین است و صدها مطالعه تحقیقاتی اثربخشی آن را تضمین کرده است، همچنین از لحاظ قیمتی نسبت به سایر فرم‌های کراتین مقرون‌به‌صرفه تر است.

نکته: علیرغم شهرت مکمل کراتین در آسیب به کلیه‌ها، نه تنها هیچ مدرکی مبنی بر اینکه کراتین به کبد یا کلیه‌ها آسیب می‌رساند وجود ندارد، بلکه طی تحقیقات انجام‌شده این موضوع رد شده است. البته توصیه می‌کنیم افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند باید قبل از مصرف کراتین با پزشک خود مشورت کنند.

چگونگی عملکرد کراتین برای تقویت قدرت

منبع انرژی تمام سلول‌های بدن آدنوزین تری فسفات (ATP) نام دارد. هنگامی که ورزش می‌کنید، بدن شما از ATP استفاده می‌کند و آن را به آدنوزین دی فسفات (ADP) تبدیل می‌کند. کراتین، ADP را دوباره به ATP تبدیل می‌کند و انرژی را برای ریکاوری بدن شما به خوبی ذخیره می‌کند. برای استفاده‌ی کامل از مزایای مکمل کراتین، باید به مکانی به نام نقطه اشباع برسید و بدن شما کراتین کافی برای اشباع سلول‌های عضلانی دریافت کند.

راه‌های اشباع سلول‌ها با کراتین

دو راه برای اشباع سلول‌ها با کراتین وجود دارد:

  • پروسه 30 روزه: مصرف مکمل کراتین 3 تا 5 گرم در روز می‌تواند شما را در عرض 30 روز به نقطه اشباع خود برساند و با کمی صبوری قطعاً به نتیجه‌ی دلخواه خواهید رسید.
  • پروسه 5 روزه: در صورت تمایل، می‌توانید روند را تا 5 روز تسریع کنید. در مرحله بارگیری، شما 5 گرم کراتین، 4 بار در روز (20 گرم مصرف روزانه) مصرف می‌کنید. شما این کار را 5 روز متوالی انجام می‌دهید و زمانی که به نقطه اشباع رسیدید و این نقطه را با مصرف روزانه 3 تا 5 گرم کراتین معمولی حفظ می‌کنید.

قیمت مکمل کراتین

برای مشاهده‌ی و خرید مکمل بدنسازی کراتین (دارای مجوز وزارت بهداشت) برای تقویت قدرت روی دکمه زیر کلیک کنید.

قیمت مکمل کراتین

مکمل بدنسازی مولتی ویتامین

مکمل بدنسازی مولتی‌ویتامین‌ شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی (۲ نوع اصلی از مواد مغذی) هستند و به بدن کمک می‌کنند تا به درستی کار کند. با سبک زندگی پرمشغله و عادات غذایی مربوط به آن، تمرکز بر ریزمغذی‌ها بیش از هر زمان دیگری حیاتی شده است. مکمل ورزشی مولتی ویتامین برای انجام فعالیت‌های زیر موردنیاز است:

  • کمک به تجزیه اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه
  • حفظ سلامت استخوان
  • مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد
  • افزایش فعالیت انسولین
  • کمک به حفظ تعادل مایعات
  • و...

 نزدیک به 30 ویتامین و مواد معدنی وجود دارد که بدن ما نمی‌تواند به مقدار کافی آنها را بسازد. اگر بدنساز، ورزشکار یا فقط یک علاقه‌مند به تناسب اندام هستید باید بدانید بدن شما نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی نسبت به افراد عادی و غیرفعال می‌طلبد که مکمل‌هایی مانند مولتی‌ویتامین‌ها به روش آسان‌تری به دریافت مواد ضروری و پوشاندن شکاف‌های تغذیه‌ای روزانه کمک می‌کنند.

مکمل بدنسازی مولتی ویتامین

نقش مولتی ویتامین در بدنسازی

5 تاثیر و خاصیت انواع مولتی ‌ویتامین ‌ها در بدنسازی عبارت‌اند از:

  1. کمک به تأمین انرژی کافی برای مغز و افزایش قدرت در جلسات تمرینی سخت
  2. کاهش زمان ریکاوری
  3. جلوگیری از استرس اکسیداتیو (عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن) ناشی از ورزش
  4. کمک به حفظ قدرت عضلانی و افزایش انرژی
  5. ارتقای سلامت استخوان و سیستم ایمنی

قیمت مولتی ویتامین در داروخانه

برای مشاهده‌ و خرید مکمل بدنسازی مولتی ویتامین (دارای مجوز وزارت بهداشت) روی دکمه زیر کلیک کنید.

قیمت مولتی ویتامین در داروخانه

انواع مکمل های مولتی ویتامین در بدنسازی

حال باید بدانید در انواع مکمل های مولتی ویتامین باید به دنبال چه چیزی باشید؛ در واقع یک مکمل مولتی ویتامین ایده آل باید از طیف کاملی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در حد مطلوبی تشکیل‌شده باشد که به راحتی جذب و هضم شود. در حالی که همه مواد مغذی برای سلامتی مهم هستند، توصیه می‌کنیم بدنسازان به 4 دسته‌ای که در ادامه خواهیم گفت توجه بیشتری داشته باشند.

1. ویتامین ‌های A و D

ویتامین‌های A و D نقش مهمی در ارتقای سلامت استخوان دارند و ویتامین D نیز از عملکرد مناسب سیستم ایمنی حمایت می‌کند.

2. ویتامین B6 و B12

ویتامین B برای متابولیسم سالم و فرآیند تبدیل غذا به انرژی در بدن، موردنیاز است. ویتامین B6 برای عملکرد آنزیم‌هایی که متابولیسم پروتئین را شامل می‌شود ضروری است و B12 برای تولید انرژی و متابولیسم کربوهیدرات‌ها مهم است.

3. ویتامین سی

از آنجایی که ویتامین C در بدن تولید یا ذخیره نمی‌شود، مصرف آن از طریق رژیم غذایی بسیار ضروری است. ویتامین C علاوه بر ایجاد ایمنی، به ترمیم بافت بدن کمک می‌کند، همچنین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند که از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزادمحافظت می‌کند؛ رادیکال‌های آزاد ترکیبات مضری هستند که در حین ورزش تولید می‌شوند.

4. کلسیم، منیزیم و روی

روی یک ماده معدنی مهم است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. در حالی که کلسیم و منیزیم برای سلامت استخوان‌ها مهم هستند و منیزیم همچنین باعث حمایت از عملکرد طبیعی عضلات و اعصاب می‌شود.

 

نکته: توصیه می‌شود مولتی‌ویتامین‌ها را درست بعد از یکی از وعده‌های غذایی اصلی روز مصرف کنید.

 

مکمل بدنسازی آمینو چیست؟

مکمل های بدنسازی امینو اسید بلوک‌های سازنده‌ی پروتئین هستند که به 2 دسته‌ی ضروری (تأمین از طریق مصرف غذا و مکمل) و غیرضروری (تأمین از طریق خود بدن) تقسیم می‌شوند.

انواع مکمل های امینو اسید (5 نوع مهم)

در کل انواع مکمل های امینو اسید را می‌توان در 20 دسته تقسیم کرد که بدن می‌تواند بسیاری از آنها را به‌تنهایی بسازد. با این حال، 9 اسیدآمینه ضروری وجود دارد که بدن قادر به تولید آنها نیست و باید از رژیم غذایی تأمین شود. در این بخش برخی از مهم‌ترین مکمل‌های اسیدآمینه‌ که برای رسیدن به تناسب اندام مفید هستند را موردبررسی قرار می‌دهیم که عبارت‌اند از:

  1. گلوتامین (Glutamine)
  2. بی سی ای ای (BCAA)
  3. آرژنین (arginine)
  4. بتا آلانین (Beta alanine)
  5. روغن ماهی

1. مکمل بدنسازی گلوتامین چیست؟

مکمل بدنسازی گلوتامین یک آمینو اسید است که در پروتئین یافت می‌شود. این اسیدآمینه فراوان‌ترین اسیدآمینه در ماهیچه‌های اسکلتی است و همچنین نقش حیاتی در سیستم ایمنی دارد. گلوتامین در شکل مکمل می‌تواند مزایای بیشتری برای کمک به ساخت توده عضلانی داشته باشد. این مکمل موارد زیر را پشتیبانی می‌کند:

  • رشد عضلانی
  • کاهش کاتابولیسم عضلانی
  • کمک به عملکرد طبیعی و سالم سیستم ایمنی بدن
  • سلامت روده

قیمت گلوتامین در داروخانه

برای مشاهده‌ی قیمت مکمل های گلوتامین (دارای مجوز وزارت بهداشت) روی دکمه زیر کلیک کنید.

قیمت گلوتامین در داروخانه 

گلوتامین به‌ویژه بعد از تمرین مفید است زیرا توانایی سنتز مجدد گلیکوژن عضلانی و گلوتامین از دست رفته در طول ورزش را بدون ترشح انسولین دارد. این خبر بسیار خوبی برای افرادی است که چندین بار در هفته تمرین می‌کنند (به خصوص در رژیم غذایی کم کربوهیدرات). دقت کنید که زمان بهبودی طولانی‌تر به معنای زمان طولانی‌تری برای رسیدن به اهدافتان است، پس از مصرف بهترین مکمل بدنسازی گلوتامین غافل نشوید.

گلوتامین چیست

2. مکمل BCAA چیست ؟

نتایج یک بررسی در سال 2019 نشان داد که BCAA ها حدود 50٪ منبع مطمئن اسیدهای آمینه ضروری در پروتئین ماهیچه را تشکیل می‌دهند. آمینواسیدهای شاخه‌دار عبارت‌اند از لوسین، ایزولوسین و والین. لوسین می‌تواند ساختن پروتئین عضله را شروع کند و مانع از شکسته شدن آن شود، ایزولوسین نیز به شکل ضعیفی می‌تواند این فرایند را تحریک کند.

هنگامی که مکمل بدنسازی BCAA در طول تمرین مصرف شود، می‌تواند عملکرد طولانی‌مدت را بهبود بخشد و ریکاوری را تقویت کند، همچنین تجزیه عضلانی (کاتابولیسم) را کاهش می‌دهد که به طور بالقوه منجر به رشد بیشتر عضلات می‌شود.

 مزایای BCAA

به طور کلی برخی از مزایای BCAA عبارت‌اند از:

  • افزایش انرژی
  • تقویت سنتز پروتئین
  • تقویت قدرت و قدرت
  • بهبود پتانسیل عضله سازی

قیمت مکمل آمینو اسید BCAA

قیمت مکمل آمینو اسید BCAA

3. مکمل بدنسازی آرژنین چیست؟

بدن انسان از نیتریک اسید برای بهبود جریان خون استفاده می‌کند که مکمل بدنسازی آرژنین نیز یک مکمل ضروری برای ایجاد پروتئین و آزادسازی نیتریک اسید است؛ به عبارتی این مکمل کار خون‌رسانی به اندام‌های درگیر در فعالیت ورزشی را آسان‌تر می‌کند و در پی آن عملکرد ورزشکار افزایش می‌یابد. همچنین این مکمل سطح هورمون رشد در بدن را از طریق تقویت اکسیژن مایع و پشتیبانی از فشارخون افزایش می‌دهد؛ لازم به ذکر است هورمون رشد برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده و همچنین عضله سازی مفید است.

قیمت مکمل آرژنین

برای مشاهده و خرید مکمل های بدنسازی آرژنین (با مجوز وزارت بهداشت) برای تقویت هورمون رشد و افزایش خون‌رسانی کلیک کنید.

قیمت مکمل آرژنین

4. بتا آلانین چیست ؟

بتا آلانین یک اسیدآمینه غیرضروری است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شود، مکمل بدنسازی بتا آلانین معمولاً به‌صورت پودر یا کپسول فروخته می‌شود. هدف اصلی آن کمک به تولید کارنوزین است که به نوبه خود به کاهش خستگی عضلات و افزایش استقامت کمک می‌کند.

تحقیقات بیشتری لازم است تا نتیجه‌گیری شود که آیا مکمل بتا آلانین در بدنسازی از نظر علمی به عملکرد و استقامت ورزشکاران کمک می‌کند یا خیر. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که بتا آلانین قدرت را افزایش نمی‌دهد، بلکه به ورزشکار اجازه می‌دهد تا قبل از احساس خستگی، برای مدت طولانی‌تری با ظرفیت خود عمل کند.

نکته: کیفیت و ترکیبات فعال مکمل های بتا آلانین می‌تواند از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت باشد و هنوز استاندارد نشده است.

قیمت مکمل بتا آلانین

خرید مکمل‌ بدنسازی بتاآلانین (دارای مجوز وزارت بهداشت) برای کاهش خستگی عضلات و افزایش استقامت

قیمت مکمل بتا آلانین

5. مکمل روغن ماهی در بدنسازی چیست؟

فواید متعدد روغن ماهی ناشی از سطوح بالای اسیدهای چرب امگا 3، به ویژه EPA و DHA است. امگا 3 به عنوان «اسیدهای چرب ضروری» در نظر گرفته می‌شود، بنابراین مکمل روغن ماهی یک مکمل ضروری در بدنسازی است؛ چه بخواهید عضله بسازید، چربی بسوزانید یا سلامت کلی را تقویت کنید.

در قدیم چربی‌های امگا 3 به وفور در حیوانات متعدد یافت می‌شد، اما اکنون به دلیل کشاورزی صنعتی، روش‌های مدرن نگهداری و کاهش کیفیت خاک، محصولات حیوانی امروزی معمولاً حاوی اسیدهای چرب امگا 3 کمتری هستند. همچنین این ماده در محصولات غیر حیوانی مختلف مانند آجیل برزیلی، گردو و بذر کتان وجود دارد.

خرید مکمل روغن ماهی امگا 3

برای مشاهده‌ی قیمت مکمل های روغن ماهی (دارای مجوز وزارت بهداشت) روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید مکمل روغن ماهی امگا 3

مزایای روغن ماهی

خواص روغن ماهی امگا۳ شامل موارد زیر است:

  • عملکرد طبیعی و سالم سیستم ایمنی بدن
  • سلامت قلب
  • پوست سالم
  • سلامت مفاصل
  • و ...

خواص روغن ماهی امگا3

مکمل های بدنسازی کربوهیدرات

مکمل های کربوهیدرات در بدنسازی تا حدودی شهرت بدی پیدا کرده اند؛ در واقع محبوبیت زیاد رژیم‌های کم کربوهیدرات و کتوژنیک در سال‌های اخیر باعث شده است که بسیاری از ورزشکاران از مصرف کربوهیدرات‌ها به طور کلی اجتناب کنند، در حالی که این یک اشتباه بزرگ است!

حقیقت این است که چه یک ورزشکار کاردیو باشید یا یک بدنساز بی‌هوازی، کربوهیدرات‌ها می‌توانند ارزشمند باشند؛ چرا که اگر به درستی استفاده شوند، کربوهیدرات‌ها توانایی افزایش رشد عضلات، جلوگیری از دست دادن عضلات و حتی افزایش متابولیسم را دارند.

مکمل کربوهیدرات برای چیست؟

کربوهیدرات‌ها وظایف متعددی را در بدن انجام می‌دهند، اما در درجه اول منبع انرژی هستند. سیستم گوارشی بدن، کربوهیدرات‌ها را که نوعی درشت مغذی هستند به گلوکز (قند خون) تجزیه می‌کند، گلوکز وارد جریان خون شده و نهایتاً به عنوان سوخت استفاده می‌شود، مقدار اضافه آن نیز به گلیکوژن و چربی تبدیل‌شده و در بدن ذخیره می‌شود.

 

مزایای مکمل های کربوهیدرات (4 مزیت مؤثر)

در ادامه مطلب مزایایی که مکمل های کربوهیدرات می‌توانند برای علاقه‌مندان مصمم به تناسب اندام ایجاد کنند خواهیم گفت.

1. انرژی و عملکرد ورزشی را افزایش می‌دهد

بارگیری با کربوهیدرات و افزایش ذخایر گلیکوژن تضمین می‌کند که بدن شما انرژی کافی برای سخت‌ترین تمرینات را نیز دارد و با از بین بردن خستگی شما، می‌توانید طولانی‌تر و سخت‌تر ورزش کنید؛ بنابراین مصرف این مکمل سلامت قلبی، افزایش عضلات و تناسب اندام کلی را افزایش می‌دهد.

خرید مکمل کربوهیدارت از داروخانه

برای مشاهده‌ی قیمت مکمل های کربوهیدرات (دارای مجوز وزارت بهداشت) روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید مکمل کربوهیدارت از داروخانه

2. عضله می‌سازد

مصرف کربوهیدرات باعث افزایش تولید انسولین می‌شود؛ این هورمون، سنتز پروتئین عضلانی را تحریک می‌کند، فرآیندی که عضله را ساخته و ترمیم می‌کند. علاوه بر این، اگر به دنبال افزایش وزن جدی هستید، به کالری مازاد نیاز دارید که مکمل های کربوهیدرات می‌توانند برای رسیدن به این هدف کمک‌کننده باشند.

3. عضله را حفظ می‌کند

مکمل‌های کربوهیدرات می‌توانند از تحلیل رفتن عضلات در زمان رژیم غذایی یا زمانی که در حال استراحت هستید، جلوگیری کنند. افزایش سطح انسولین ناشی از مصرف کربوهیدرات با نفی کورتیزول (هورمونی که به کاتابولیسم یا همان تجزیه عضله معروف است) مبارزه می‌کند.

4. ریکاوری را افزایش می‌دهد

 فشار آمدن به شما در هنگام ورزش به این معنی است که ذخایر گلیکوژن شما تخلیه‌ شده است. مصرف مکمل‌های کربوهیدرات بعد از تمرین، این ذخایر را که برای ترمیم، ریکاوری و رشد ماهیچه‌ها حیاتی است، پر می‌کند.

مزایای مکمل های کربوهیدرات

در مکمل های کربوهیدرات باید به دنبال چه چیزی باشید؟

چند فاکتور وجود دارد که هنگام انتخاب بهترین مکمل های کربوهیدرات باید در نظر بگیرید:

  • محتوای کربوهیدرات: از آنجایی که اندازه وعده‌های توصیه‌شده از سازنده‌ای به سازنده دیگر متفاوت است، بررسی کنید که چه مقدار از این درشت مغذی به عنوان درصدی از وعده کلی ارائه می‌شود.
  • حجم مکمل: اگر هر روز ورزش می‌کنید، بهتر است محصولی را تهیه کنید که بتوانید برای مدت طولانی‌تری مصرف کنید، البته ورزشکاران معمولی می‌توانند با مصرف مقدار کمتری از آن پاسخگوی نیازهای بدنشان باشند.
  • منبع و خواص کربوهیدرات: بسیاری از بهترین مکمل های کربوهیدرات از دکستروز،مالتودکسترین یا ذرت مومیبه عنوان منبع خود استفاده می‌کنند، برخی دیگر عصاره سبزیجاتی مانند سیب‌زمینی یا برنج هستند. این ترکیبات می‌توانند در اثربخشی و سرعت هضم متفاوت باشند، دقت کنید هر چه شاخص گلیسمی (مقیاس اندازه‌گیری میزان هضم کربوهیدرات) بالاتر باشد، راحت‌تر هضم می‌شود. علاوه بر این، برخی افراد نسبت به مصرف برخی از مواد غذایی حساسیت دارند، بنابراین هنگام انتخاب محصول خود منبع کربوهیدرات را در نظر بگیرید.

نکته: مکمل‌های کربوهیدراتی که به‌صورت پودر عرضه می‌شوند، به شما این امکان را می‌دهند که کربوهیدرات‌های سریع الاثر را به راحتی مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف مکمل های کربوهیدرات

مکمل‌های کربوهیدرات برای بهره بردن حداکثری از ورزش و تمرین معمولاً یک تا دو ساعت قبل از تمرین مصرف می‌شوند که زمان کافی برای جذب و تبدیل آن‌ها به گلوکز را فراهم می‌کند. بعلاوه، مصرف بعد از تمرین زمان ریکاوری را بهبود می‌بخشد.

توصیه می‌شود که بزرگ‌سالان حداقل 130 گرم کربوهیدرات در روز مصرف کنند، اگرچه این مقدار برای رشد توده عضلانی جدی و بهبود تمرین کافی نیست. از آنجایی که اهداف ورزشی، سن، وزن و عملکرد بر نیازهای کربوهیدرات تأثیر می‌گذارند، پیچیدن یک نسخه واحد و گفتن یک عدد مشخص برای همه درست نیست.

انواع مکمل کربوهیدرات در بدنسازی

به طور کلی، دو شکل کربوهیدرات با ساختار شیمیایی متفاوت و به دنبال آن سرعت هضم متفاوت وجود دارد:

  • کربوهیدرات ساده: تجزیه سریع و بالا رفتن سریع قند خون (افزایش سریع سطح انرژی بدن)
  • کربوهیدرات پیچیده: تجزیه کند و بالا رفتن آهسته قند خون (آزادسازی آهسته‌تر و پایدارتر سطح انرژی به دلیل حجم بیشتر و مقدار فراوان‌تر فیبر‌ها)

یکی از بهترین مکمل‌ها که شامل حدوداً 80 درصد کربوهیدرات است مکملی به نام گینر می‌باشد و با توجه به نوع آن می‌تواند کربوهیدرات پیچیده یا ساده باشد که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

مکمل بدنسازی گینر چیست؟ (معروف‌ترین کربوهیدرات)

هنگامی که در دوره‌ی افزایش وزن خود هستید، به کالری و پروتئین بیشتری نیاز دارید که مکمل بدنسازی گینر می‌تواند بهترین دوست شما باشد؛ چرا که دریافت سطوح فوق‌العاده بالای مواد مغذی و کالری موردنیاز خود از غذا به تنهایی دشوار است. گینرها نیز مانند بهترین شیک‌های پروتئینی، مملو از اسیدهای آمینه عضلهساز و پروتئین هستند، اما حاوی کربوهیدرات‌ها و سایر مواد مغذی نیز برای به حداکثر رساندن کالری هستند.

مکمل بدنسازی گینر چیست

راهنمای خرید مکمل گینر (بررسی 4 فاکتور کلیدی)

وقتی به دنبال یک مکمل گینر خوب هستید، 4 فاکتور مهم را باید مورد بررسی قرار دهید.

  1. مواد و اعداد تشکیل‌دهنده: مکمل گینری را انتخاب کنید که دارای اعداد موردنیاز برای حمایت از هدف شما باشد، نه فقط یک دسته پرکننده و مواد بی‌کیفیت!
  2. طعم: گینرها در مواقعی که به تغذیه نیاز دارید اما لزوماً گرسنه نیستند، در کنار شما هستند، بنابراین هرچه جذاب‌تر باشند، مصرف روزانه آنها آسان‌تر خواهد بود. بعلاوه، اندازه سرو گینر به طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر از شیک معمولی است، بنابراین مصرف طعمی که خوشایند شما نیست قطعاً سخت‌تر خواهد بود.
  3. رتبه‌بندی‌ها و نظرات مشتریان: توصیه می‌کنیم قبل از خرید هر مکمل گینری حتماً نظرات خریداران قبلی را مطالعه کنید.
  4. قیمت: دقت کنید که گینر با قیمت بالا همیشه بهترین نیست! بهتر است ملاکتان برای تشخیص خوب بودن مکمل گینر در بدنسازی، 3 فاکتور قبلی باشد.

قیمت گینر داروخانه

برای مشاهده‌ی قیمت مکمل های گینر (دارای مجوز وزارت بهداشت) روی دکمه زیر کلیک کنید.

قیمت گینر داروخانه

مکمل چربی سوز بدنسازی چیست؟

احتمالاً در مورد مکمل چربی سوز بدنسازی شنیده‌اید، قرص‌هایی که می‌توانند باعث شوند چربی بدن شما مانند بستنی در یک روز گرم تابستان آب شود، درست است؟! متأسفانه باید بگوییم حتی بهترین چربی سوزها هم جادویی نیستند، آنها فقط مکمل هستند. این بدان معناست که اگرچه آنها با موادی طراحی شده‌اند که واقعاً می‌توانند به شما کمک کنند تا چربی بسوزانید، اما نمی‌توانند جایگزین یک رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی شوند، پس انتظار معجزه نداشته باشید.

اما به عنوان بخشی از یک برنامه کامل و سالم برای کاهش وزن، مکمل های چربی سوز بدنسازی قطعاً می‌توانند نقش داشته باشند. چربی سوزها علیرغم نامشان چربی نمی‌سوزانند، بلکه سعی می‌کنند متابولیسم شما را افزایش دهند، میزان چربی جذب‌شده توسط روده را کاهش دهند و اشتهای شما را سرکوب کنند.

خرید مکمل چربی سوز

برای مشاهده‌ی قیمت مکمل های چربی سوز (دارای مجوز وزارت بهداشت) روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید مکمل چربی سوز

عوارض مکمل چربی سوز

تا زمانی که رویکرد معقولی به تغذیه کلی خود داشته باشید و مراقب مصرف محرک‌های خود باشید، مکمل بدنسازی چربی سوز و عضله ساز می‌تواند راهی مطمئن و بدون عوارض برای افزایش نتایج مدنظر شما باشد. برخی از قوانینی که در مصرف انواع مکمل های چربی سوز بدنسازی باید در نظر داشته باشید تا بدون عوارض باشند، عبارت‌اند از:

  • برای همیشه رژیم نگیرید: برای کاهش وزن نیازی به رژیم گرفتن تا آخر عمر ندارید. همان‌طور که متخصصان تغذیه می‌گویند یک بازه زمانی مختصر بهترین راه برای به دست آوردن نتیجه است.
  • کالری را به اندازه کم کنید: هدف شما از یک رژیم غذایی هدفمند باید این باشد که بیشترین میزان کالری را که می‌توانید، بخورید در حالی که مقداری وزن هم کم کنید. یک افسانه رایج در مورد از دست دادن چربی به ویژه در میان زنان این است که کاهش شدید کالری راه خوبی برای بهره‌گیری بیشتر از چربی سوزی است؛ اما متخصصان تغذیه معتقدند «رژیم‌های سنگین، حداقل در ابتدا کالری را به طور جدی کاهش می‌دهند و نتیجه می‌دهند، اما نه برای همیشه.» پس از یک نقطه خاص، محدود کردن کالری به طور قابل پیش‌بینی منجر به کاهش وزن نمی‌شود.
  • مراقب محرک‌ها باشید: اگر نمی‌توانید روز خود را بدون یک فنجان قهوه شروع کنید و 3 تا 4 فنجان دیگر در طول روز می‌نوشید، در انتخاب چربی سوز محرک دقت کنید؛ چرا که بیشتر چربی سوزها حاوی کافئین، یوهیمبین یا سایر محرک‌ها هستند، مگر اینکه به طور خاص بگویند که فاقد محرک هستند.

 

مکمل چربی سوز بدنسازی چیست

 

    انواع مکمل چربی سوز در بدنسازی (4 نوع پرمصرف)

    با مطالعه‌ی انواع مکمل چربی سوز در بدنسازی متوجه خواهید شد که یک چربی سوز چه کاری می‌تواند برای شما انجام دهد، چه کاری را نمی‌تواند انجام دهد و چه ابزارهایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که تا حد امکان رژیم شما را مؤثرتر کند؛ بنابراین مطمئن شوید مکملی را که انتخاب می‌کنید به بهترین وجه با نیازها و ترجیحات شما مطابقت داشته باشد. در ادامه‌ به بررسی بهترین مکمل های بدنسازی برای چربی سوزی خواهیم پرداخت.

    چربی سوزی با بدنسازی

    1. مکمل چربی سوز چای سبز

    یک مطالعه منتشرشده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان داد که افرادی که ماده فعال چای سبز (کاتچین) را مصرف کردند، به طور قابل‌توجهی سطح کل چربی، دور کمر، ضخامت چین‌خوردگی پوست و ناحیه چربی زیر جلدی را کاهش دادند. همچنین نشان داده‌شده است که مصرف این ماده با کافئین تأثیر آن را بیشتر می‌کند.

    2. مکمل چربی سوز ال-کارنیتین (L-Carnitine)

    مکمل بدنسازی ال کارنیتین، این اسیدآمینه بدون محرک برای چندین دهه سلاح مخفی ورزشکاران بوده است. اگر این مکمل یک یا دو بار در روز همراه با غذا مصرف شود، می‌تواند به بدن شما کمک کند تا چربی ذخیره‌شده‌ی خود را به سوخت و انرژی تبدیل کند و شما را لاغرتر کند که این کار را با تجزیه اسیدهای چرب انجام می‌دهد. همچنین در مطالعات نشان داده‌شده است که مکمل ال کارنیتین در بدنسازی از ریکاوری پس از تمرین، کاهش آسیب عضلانی و حتی کاهش درد عضلانی ناشی از ورزش پشتیبانی می‌کند.

    قیمت ال کارنیتین

    برای مشاهده‌ و خرید مکمل بدنسازی چربی سوز ال-کارنتین (دارای مجوز وزارت بهداشت) روی لینک زیر کلیک کنید.

    قیمت ال کارنیتین

    3. مکمل چربی سوز سی ال ای (CLA)

    مکمل بدنسازی سی ال ای (CLA) یا اسید لینولئیک مزدوج، یک اسید چرب طبیعی است که شبیه اسید چرب امگا 6 عمل می‌کند. اگرچه CLA یک چربی است، مطالعات نشان می‌دهد که مصرف 1.4 تا 3.0 گرم در روز می‌تواند منجر به کاهش کلی چربی بدن شود.

    قیمت مکمل لاغری CLA

    برای مشاهده‌ و خرید مکمل بدنسازی سی ال ای (دارای مجوز وزارت بهداشت) برای کاهش چربی بدن کلیک کنید.

    قیمت مکمل لاغری CLA

    4. مکمل چربی سوز یوهیمبین

     مکمل بدنسازی یوهمبین که از پوست درخت یوهیمبه تهیه می‌شود، یک محرک محبوب در چربی سوزها است. در یک مطالعه معروف نشان داده‌شده است که نتایج کاهش چربی قابل‌توجهی نسبت به دارونما در بین بازیکنان فوتبال ایجاد می‌کند. با این حال، قطعاً تحقیقات بیشتری لازم است زیرا یوهیمبین برای همه مناسب نیست؛ اگر مستعد اضطراب یا به محرک‌ها بسیار حساس هستید، در مورد یوهمبین با احتیاط عمل کنید، چرا که برخی از افراد در دوره‌ی مصرف آن پریشانی و اضطراب را تجربه کرده‌اند.

     

    مکمل بدنسازی پروهورمونی

    برخلاف پرو هورمون‌های ممنوع قدیمی، پرو هورمون‌های قانونی مدرن هیچ عوارض جانبی ایجاد نمی‌کنند. مکمل پرو هورمون‌ها در بدن توسط یک فرآیند آنزیمی به هورمون‌های آنابولیک تبدیل می‌شوند که به تولید سنتز پروتئین و تحریک رشد عضلانی کمک می‌کنند. حال اگر:

    • به برنامه تمرینی خود پایبند باشید.
    • رژیم غذایی مناسب را رعایت کنید.
    • و خواب لازم را داشته باشید.

    آنگاه مکمل های بدنسازی پرو هورمون می‌توانند نتایج سریعی را ایجاد کنند و ترکیب بدن بدنساز را در یک بازه زمانی کوتاهبهبود دهند.

    تاثیر مکمل پروهورمون در بدنسازی

    نحوه مصرف مکمل بدنسازی پروهورمونی

    معمولاً مصرف مکمل بدنسازی پروهورمون ها به مدت 4 تا 8 هفته و به دنبال آن مصرف PCT (دوره پاک‌سازی جهت نرمال شدن سیستم هورمونی بدن) به مدت 4 هفته توصیه می‌شود. 4 تا 8 هفته یک چرخه پروهورمونی متوسط ​​است و بهتر است که بیشتر از 3 چرخه در سال انجام نشود.

    پروهورمون ها تولید تستوسترون طبیعی بدن شما را مهار می‌کنند، بنابراین پس از چرخه پروهورمون به مکمل PCT نیاز است تا تولید تستوسترون طبیعی خود را به حالت عادی برگردانید.

    خرید پروهورمون داروخانه

    برای تحریک رشد سریع عضلانی با خرید مکمل های پرو هورمون (دارای مجوز وزارت بهداشت) روی لینک زیر کلیک کنید.

    خرید پروهورمون داروخانه

    مکمل بدنسازی انرژی زا (بررسی 4 نوع معروف)

    اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که در تمرینات خود خیلی زود خسته می‌شوید و توان و انرژی کافی ندارید با مصرف مکمل‌های بدنسازی انرژی زا قبل از تمرین از نتایج عملکرد ورزشی خود شگفت‌زده خواهید شد. مصرف این مکمل‌ها سطح انرژی شما را افزایش داده و آن را از ابتدا تا انتهای تمرین حفظ خواهد کرد. برخی از کارآمدترین مکمل های انرژی زا در بدنسازی عبارت‌اند از:

    1. مکمل بدنسازی انرژی زا کافئین (Caffeine)
    2. مکمل بدنسازی انرژی زا سیترولین (Citrulline)
    3. مکمل بدنسازی انرژی زا اچ ام بی (HMB)
    4. مکمل بدنسازی انرژی زا پمپ (PUMP)

    خرید مکمل انرژی زا

    برای خرید مکمل انرژی زا دارای مجوز وزارت بهداشت روی لینک زیر کلیک کنید.

    خرید مکمل انرژی زا

    1. مکمل کافئین چیست؟

    کافئین یک مولکول طبیعی است که در قهوه، چای و سایر غذاها و نوشیدنی‌ها یافت می‌شود. این ماده بخش‌های خاصی از مغز را تحریک می‌کند تا هوشیاری را افزایش داده و کمتر احساس خستگی کنید. همچنین یک عنصر بسیار محبوب در مکمل های قبل از تمرین است که در بهبود چندین جنبه از عملکرد ورزشی مؤثر است، مکمل بدنسازی انرژی زا کافئین می‌تواند توان خروجی یا توانایی تولید نیرو را افزایش دهد. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که می‌تواند عملکرد را در طول رویدادهای استقامتی طولانی‌مدت، مانند دویدن و دوچرخه‌سواری و همچنین در طول فعالیت‌های متناوب مانند فوتبال بهبود بخشد.

    نحوه مصرف قرص کافئین انرژی زا در بدنسازی

    بر اساس بسیاری از مطالعات، دوز توصیه‌شده برای مصرف قرص انرژی زا کافئین در بدنسازی جهت بهبود عملکرد ورزشی حدود 3-6 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است. کافئین می‌تواند باعث افزایش کوتاه‌مدت فشارخون شود و ممکن است بی‌قراری را افزایش دهد، اما معمولاً باعث ضربان قلب نامنظم نمی‌شود.

    پاسخ افراد به مقادیر مختلف کافئین متفاوت است، بنابراین بهتر است با دوز کم شروع کنید تا ببینید بدنتان چه پاسخی می‌دهد. در نهایت، ممکن است بهتر باشد به دلیل اثرات ضد خواب آن، مصرف کافئین خود را به اوایل روز محدود کنید.

    قیمت مکمل کافئین

    برای رفع خستگی جسمی و ذهنی با خرید مکمل های بدنسازی اصل کافئین (دارای مجوز وزارت بهداشت) کلیک کنید.

    قیمت مکمل کافئین

    2. مکمل سیترولین چیست؟

    مکمل انرژی زا و بدنسازی سیترولین یک اسیدآمینه است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود. یکی از اثرات سیترولین افزایش جریان خون به بافت‌های بدن است که به تأمین اکسیژن و مواد مغذی موردنیاز عضلات در حال تمرین برای عملکرد بهتر کمک می‌کند. مصرف سیترولین همچنین درد عضلانی را در روزهای بعد از ورزش به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

    مطالعه‌ای اثرات سیترولین بر عملکرد تمرین با وزنه را ارزیابی کرد. شرکت‌کنندگان پس از مصرف سیترولین در مقایسه با زمانی که دارونما مصرف می‌کردند، حدود 53 درصد تکرار بیشتری انجام دادند.

    راهنمای مصرف مکمل بدنسازی انرژی زا سیترولین

    مکمل‌های بدنسازی سیترولین در دو شکل اصلی به نام‌های ال سیترولین و سیترولین مالات وجود دارند و دوز توصیه‌شده بستگی به این دارد که از کدام شکل استفاده می‌کنید. در مطالعات ورزش‌های استقامتی از ال سیترولین استفاده کرده اند، در حالی که بیشتر تحقیقات مربوط به تمرینات با وزنه از سیترولین مالات استفاده کرده اند.

    دوز توصیه‌شده 6 گرم ال سیترولین یا 8 گرم سیترولین مالات است، البته به نظر می‌رسد این مکمل‌ها بی‌خطر هستند و حتی در دوزهای 15 گرمی عوارض جانبی ایجاد نمی‌کنند.

    راهنمای مصرف مکمل بدنسازی انرژی زا سیترولین

    3. مکمل بدنسازی HMB چیست؟

    HMB مخفف هیدرو کسی متیل بوتیرات است، یک ماده شیمیایی که به طور طبیعی توسط بدن هنگام تجزیه لوسین (بخش مهمی از پروتئین) تولید می‌شود. افراد برای عضله سازی بیشتر یا جلوگیری از دست دادن عضله از مکمل بدنسازی HMB استفاده می‌کنند که معمولاً به صورت پودر یا کپسول فروخته می‌شود. همچنین ممکن است عملکرد تمرینات هوازی را بهبود بخشد و در صورت ترکیب با تمرینات تناوبی با شدت بالا، دستاوردها را افزایش دهد. یک اجماع عمومی بیان می‌کند که یک فرد باید حداکثر 3 گرم در روزHMBمصرف کند. تحقیقات نشان می‌دهد که HMB باید یک ساعت قبل از ورزش مصرف شود.

    قیمت مکمل اچ ام بی

    برای جلوگیری از تحلیل عضلات با خرید مکمل بدنسازی اورجینال اچ ام بی(دارای مجوز وزارت بهداشت) کلیک کنید.

    قیمت مکمل اچ ام بی

    4. مکمل بدنسازی پمپ چیست؟

    مکمل بدنسازی پمپ از ترکیبی از موادی استفاده می‌کند که تولید اکسید نیتریک را در بدن افزایش می‌دهد که می‌تواند رگ‌های خونی را گشاد کند و جریان خون را به عضلات در حال کار افزایش دهد و منجر به بهبود عملکرد ورزشی شود.

    قیمت مکمل پمپ

    برای بهبود عملکرد ورزشی و خون‌رسانی به عضلات با خرید مکمل پمپ (دارای مجوز وزارت بهداشت) کلیک کنید.

    قیمت مکمل پمپ

    به طور کلی مکمل‌های قبل از تمرین، ترکیبات و مواد مغذی خاصی را ارائه می‌کنند که به بهبود نتایج تمرین شما کمک می‌کنند. این مکمل‌ها از محرک (البته مجاز) برای بهبود سطوح انرژی یا عوامل دیگری که جریان خون را در عضلات در حال کار بهبود می‌بخشند استفاده می‌کنند که به آنها محصولات پمپ نیز گفته می‌شود.

    مکمل بدنسازی پمپ چیست

    خرید بهترین مکمل های بدنسازی

    اگر تا این بخش مقاله همراه ما بوده‌اید و توانسته‌اید تصمیم نهایی خود را در ارتباط با خرید بهترین مکمل های بدنسازی متناسب با هدف تمرینی‌تان بگیرید، فقط کافی است دکمه ثبت سفارشتان را در سایت داروخانه سرمه‌دان (مرکز فروش بهترین مکمل های بدنسازی) فشار دهید و در سریع‌ترین زمان ممکن محصول خود را در درب منزل دریافت کنید. برخی از مزایای خرید از داروخانه سرمه‌دان برای شما عبارت‌اند از:

    • تمامی محصولات دارای برچسب اصالت کالا و مورد تائید وزارت بهداشت هستند.
    • ارسال سفارش‌های بالای 300 هزار تومان رایگان است.
    • ارسال سریع محصولات در مناطق 22 گانه شهر تهران زیر 24 ساعت و برای شهرستان تا 72 ساعت انجام می‌شود.
    • ارسال سفارشتان طبق بازه زمانی انتخابی شما صورت می‌گیرد.
    • می‌توانید تمامی مراحل ثبت سفارش خود و ارسال آن را از طریق خود سایت پیگیری کنید.

    قیمت مکمل بدنسازی

    برای مشاهده قیمت و خرید انواع مکمل ورزشی از داروخانه (با مجوز وزارت بهداشت) کلیک کنید.

    قیمت مکمل بدنسازی

    جمع‌بندی مقاله راهنمای خرید مکمل بدنسازی

    در این مقاله از سرمه‌دان آموختیم که:

    • برای اکثر افراد ضرورتی به مصرف هیچ مکملی نیست، اما باید بدانید با استفاده درست از مکمل‌ها می‌توانید سریع‌تر به اهداف تناسب اندامتان برسید.
    • در پاسخ به سؤال «مکمل های بدنسازی برای چیست» باید گفت بدنسازان مکمل‌ها را با حفظ و ارتقای سلامت عمومی بدن برای اهداف مختلفی مانند چربی سوزی، عضله سازی، ریکاوری و ... مصرف می‌کنند.
    • قانونی که در خرید مکمل‌ها باید از آن پیروی کنید ساده است: برچسب هر مکملی را که می‌خرید بخوانید تا بدانید چه چیزی را در بدن خود وارد می‌کنید.
    • استفاده نادرست و غیراصولی از مکمل‌ها نه‌تنها به رسیدن به اندام ایده آلتان کمکی نمی‌کند بلکه می‌تواند شما را درگیر عوارض مکمل بدنسازی نظیر مشکلات گوارشی، کلیوی، قلبی و ... کند.
    • رایج‌ترین مکمل های مصرف‌شده توسط بدنسازان عبارت‌اند از: پروتئین، کراتین، آمینواسید، چربی سوزها و ...
    • مکمل بدنسازی پروتئین یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین مکمل‌های رشد عضلات است که شما می‌توانید بیشتر پروتئین موردنیاز خود را بدون هیچ‌گونه چربی یا کربوهیدرات اضافی تأمین کنید.
    • مکمل‌های پروتئینی جام مقدس عضله سازی هستند که بر اساس محل و نحوه استخراج به چندین دسته وی، کازئین، گیاهی و ... تقسیم می‌شوند.
    • کراتین یکی از پرمصرف‌ترین مکمل‌ها برای تقویت قدرت محسوب می‌شود که مطالعات زیادی اثربخشی نوع مونوهیدرات آن را ثابت کرده‌اند.
    • مصرف برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی که بدن قادر به تولید آن نیست برای کمک به رشد عضلات، ریکاوری، حفظ و ارتقای سلامت استخوان‌ها و ...بدنسازان ضروری است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: ویتامین A،D، B6، B12، C و ...
    • مکمل‌های اسیدآمینه که بلوک‌های سازنده‌ی پروتئین محسوب می‌شوند برای تقویت انرژی و ریکاوری یک گزینه عالی هستند.
    • مهم‌ترین اسیدهای آمینه برای بدنسازی عبارت‌اند از: گلوتامین، BCAA، آرژنین، بتاآلانین و روغن ماهی
    • مصرف مکمل گلوتامین به ویژه بعد از تمرین مفید است زیرا توانایی سنتز مجدد گلیکوژن عضلانی و گلوتامین از دست رفته در طول ورزش را بدون ترشح انسولین دارد.
    • مکمل‌های چربی سوز از طریق افزایش متابولیسم بدن (نه سوزاندن مستقیم چربی) روند کاهش وزن را تسریع می‌کنند که نوع چای سبز، ال- کارنیتین، سی ال ای و ...جزو محبوب‌ترین‌های آن است.
    • مصرف مکمل‌هایی نظیر کافئین، سیترولین، اچ ام بی و پمپ از طریق بهبود جریان خون، باعث افزایش انرژی شما در طول تمرین خواهد شد.
    • شما می‌توانید خرید مکمل بدنسازی حرفه‌ای خود را از داروخانه سرمه‌دان انجام دهید تا در سریعترین زمان ممکن، مکمل اورجینال خود را (دارای مجوز وزارت بهداشت) در درب منزل دریافت کنید.

    در این مقاله سعی کردیم هر آنچه برای تقویت بدن شما برای یک سفر تناسب اندام موفق با حفظ و ارتقای سلامت عمومی بدن نیاز است را شرح دهیم. حال اگر همچنان ابهام یا سؤالی در این زمینه دارید که پاسخ آن را در طی مقاله دریافت نکرده‌اید یا نیاز به مشاوره خرید مکمل بدنسازی دارید در قسمت نظرات بپرسید تا متخصصین ما در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

    صفحه مناسب چاپ
    دیدگاه کاربران در مورد این مقاله
    یک دیدگاه جدید ثبت کنید :
    پشتیبانی واتس اپ
    مشاوره تغذیه و مکملمشاوره پوست و مومشاور خرید و پیگیری سفارش