ارسال رایگان
دانستنی‌های راهبردی ویروس کرونا
1-0
26 خرداد 02     3882 بازدید
دانستنی‌های راهبردی ویروس کرونا

دانستنیهای راهبردی ویروس کرونا (Corona virus)

خانواده ویروس های کرونا که هر از چندی به طور جهانی شیوع پیدا می کنند، همگی علایمی شبیه به سرما خوردگی دارند که از علایم بسیار خفیف تا بسیار شدید و عفونت های حاد تنفسی را شامل می شود. علت نام گذاری این ویروس ها شکل خورشیدی و تاجدار آنهاست که در تلفیق با زبان لاتین کرونا لقب گرفته اند. بسیاری از ویروس های این خانواده تقریبا بی خطر هستند. اما نوعی از این ویروس که تصور می شود از خفاش ها به انسان سرایت کرده باشد عامل بیماری سارس بود که در سال 2002 جان بیش از 800 نفر را در سراسر جهان گرفت. نوع اخیر آن کرونای جدید است که در اواخر سال 2019 از شهر ووهان چین اپیدمی یافت با گذر تعداد قربانیانش از 1000 نفر توسط سازمان بهداشت جهانی WHO به نام COVID-19 نام گذاری گردید. با توجه به ابتلا به این ویروس در (ایران شهر قم) و فوت هموطنان و شهروندان ایرانی اهمیت اطلاع رسانی درست در این باره چندین برابر شده است.

 

علایم ابتلا به ویروس کرونا :

  • سرفه های خشک

  • گلو درد

  • سردرد

  • تب

  • آبریزش بینی

  • ضعف عمومی

  • در افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند ، مسن تر ها ، کودکان (هرچند طبق آمار ابتلای کودکان به این بیماری ندرتاً به فوت می انجامد) و یا کسانی که بیمارند یا به تازگی ازبیماری بهبود یافته اند می تواند علائم شدید تر و به ذات الریه و برونشیت بیانجامد.

 

تشخیص :

اگرچه تشخیص آزمایشگاهی این ویروس ها به سبب اینکه در شرایط آزمایشگاهی به سختی رشد می کنند دشوار است اما با توجه به حساسیت جهانی در خصوص تشخیص درست ، قرنطینه و درمان ؛ در تمامی موارد احتمال ابتلا با تشخیص پزشک آزمایشات لازم صورت گرفته و نتیجه نهایی حاصل می گردد. کیت های تشخیصی در هفته اول اسفند ماه از طرف سازمان بهداشت جهانی به رایگان در اختیار ایران قرار گرفت.

 

اپیدمی و انتقال ویروس کرونا COVID-19 :

انتقال این ویروس از فرد آلوده به شرط تماس با مایعات ترشحی مانند قطرات سرفه یا بزاق و.. ممکن است بنابراین احتمال انتقال در فضاهای باز کمتر و در محیط های بسته کوچک که افراد در زمان های طولانی در کنار هم قرار می گیرند بیشتر است. سرفه ، عطسه و دست دادن و روبوسی از مهمترین روش های انتقال این بیماری به حساب می آید.

 با اینکه منشاء احتمالی ویروس کرونای جدید COVID-19 مانند سارس از خفاش ها بوده اما احتمال انتقال آن از طریق تماس با برخی حیوانات ولگرد منتفیست.احتمال انتقال ویروس کرونای جدید از حیوانات خانگی به طور کلی و ازحیوانات ولگرد به شرط نداشتن تماس مستقیم فیزیکی با مایعات ترشحی یا پوست آنها کاملاً منتفی است. نکته مهم این است که توجه داشته باشیم انتقال انسان به انسان عامل اصلی شیوع این بیماری است. لطفاً به هر بهانه ای به حیوانات آسیب نزنیم.

 

پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا :

ابتدا باید روشن کنیم که از لحاظ علمی استفاده از ماسک های تنفسی چندان راه دقیقی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کووید19 به حساب نمی آنید چرا که اغلب فضای اطراف این ماسک ها آزاد بوده و کاملاً بسته نیست. اما در خصوص ماسک های  N95 و یا ماسک های فیلتردار نیز باید این نکته را در نظر داشت که به جهت اینکه این ماسک ها نیز چشم ها را نمی پوشانند و این ویروس از طریق مایعات ترشحی انتقال می یابد، نمی توانند 100 درصد کارا باشند. به طور کلی هم استفاده از ماسک خسته کننده است و ممکن است افراد در شرایط مخاطره آمیز به سبب خستگی اقدام به استفاده از آن نکنند. هرچند در موقعیت فعلی از هر طریق که بتوان احتمال انتقال را کاهش داد مورد توجه و لازم الاجراست.

اما نکته مهم در خصوص استفاده از ماسک های تنفسی چه ماسک های معمولی ، چه فیلتر دار ، چه ماسک های  N95  که اصطلاحاً به آنها ماسک ضد ویروس هم گفته می شود این است که این وسیله به سبب کنترل مایعات ترشحی حاصل از عطسه و سرفه که می تواند 100هزار میکروب را با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت در فضا پراکنده کند؛ یک روش پیشگیری از انتشار ویروس از فرد مبتلا است و به این شکل استفاده از ماسک نقش مهمی در کنترل اپیدمی ویروس کرونا دارد.

لینک خرید ماسک تنفسی

 

راه های پیشگیری عملیاتی و کاربردی از ابتلا به ویروس کرونای جدید:

بهترین و کارآمدترین روش پیشگیری ممکن که متاسفانه 100 درصدی هم نیست این است که تا جای ممکن در فضاهای شلوغ و بسته قرار نگیریم و قوای جسمانی خود را با تغذیه مناسب یا استفاده از مکمل ها بالا ببریم. مدام دست ها و صورت را با آب و صابون بشوییم و از لمس چشم های خود با دست آلوده پرهیز کنیم. از هر گونه ماسک تنفسی ممکن استفاده کنیم که پوشش کاملی در اطراف دهان و بینی ایجاد کند. توجه داشته باشیم مدت استفاده از ماسک ها را باید مد نظر داشته باشیم و در زمان مشخص تعویض نماییم.

لینک خرید ماسک تنفسی

  • از بوسیدن، در آغوش گرفتن و دست دادن در سلام و خداحافظی ها پرهیز کنیم و هر از چندی در طی روز به خصوص پس از تماس پوستی با افراد صورت و دست ها را با آب و صابون بشوییم.

  • مواد ضد عفونی کننده پوست همراه داشته باشیم و در استفاده از آنها ولخرجی کنیم.

لینک خرید ضد عفونی کننده های همراه

  • چشم ها را با قطره اشک مصنوعی به خوبی شستشو دهیم.

لینک خرید قطره شستشوی چشم

  • بدن خود را با تغذیه مناسب و استفاده از مکمل های مناسب تقویت کنیم. در این خصوص حتما از پزشک خود مشورت بگیریم.

لینک خرید مکمل های غذایی

  • در نهایت باید تأکید کنیم اگر هرگونه علایم مشابه دارید حتماً تشخیص را پزشک بسپارید و از خود درمانی بپرهیزید. تشخیص به موقع بزرگترین قدم در راستای درمان است. البته بهتر است در هنگام بیماری از حظور به مدت طولانی در فضای های شلوغ بپرهیزیم چراکه نرخ مرگ و میر این بیماری برخلاف نرخ شیوع آن بسیار پایین است و با مراقبت های بهداشتی و استراحت و تقویت می توان به راحتی با آن غلبه کرد .

 

درمان کرونا :

تمامی بیماری های ویروسی درمان قطعی نداشته و مهمترین راهکار جهت کنترل اپیدمی و حصول بهبودی تقویت جسمانی و قوای بدن است که تا زمان طی شدن دوره بیماری ویروسی بدن بتواند آسیب های حاصل از ابتلا را کنترل کرده و هر چه سریعتر بهبود یابد. کووید-19 اساساً درمانی ندارد و با کنترل علام از طریق دارو باید منتظر بود تا بدن با مقاومت در برابر ویروس از پس این بیماری برآید.

 

روند انتشار کرونا COVID-19 :

شمار مبتلایان به ویروس کرونای 2019 تاکنون از مرز 42 هزار نفر گذشته است در نمودار زیر ابتلا و رشد احتمالی آن آمده است. هرچند سرعت انتقال از ابتدای هفته دوم فوریه سیر نزولی داشته است هنوز روند فزاینده شمار مبتلایان بسیار چشمگیر است.  احتمال می رود تدابیر پیشگیرانه و تحقیقات به روز، هر لحظه بیشتر به کنترل سرعت انتشار این ویروس خطرناک کمک کند. باید توجه داشت که آزمون و خطا در روند شناسایی این ویروس باعث می شود که روزانه با گزارشات متناقضی مواجه باشیم که بهتر است با توجه به نرخ مرگ و میر پایین این بیماری با کنترل آرامش و دقت به اخبار رسمی صرفاً از گسترش اپیدمی جلوگیری کنیم.

 

 

تراژدی ویروس کرونا COVID-19 ویروسی که پزشک افشاگر را کشت

گزارش ها حاکی از آنست که دولت چین از شیوع این ویروس مطلع بوده و به علت نزدیک شدن به مراسم سال نوی چینی اقدام به پنهانکاری کرده است. اما پزشکی به نام لی ون یانگ که در بیمارستان مرکزی ووهان خدمت می کرد، طی معاینات و آزمایشات خود ابتلای بیماران به ویروس جدید کرونا را در می یابد و این مسئله را با همکارانش در میان می گذارد و در پی آن خواهان قرنطینه و اطلاع رسانی می شود. وی به همراه 7 پزشک دیگر توسط پلیس دستگیر شده و به انتشار اکاذیب و شایعات متهم می شوند. این پزشک فداکار که نقش مهمی در اطلاع رسانی به موقع در خصوص این بیماری ایفا کرد نهایتاً خود در اثر ابتلا به کرونا در گذشت.

صفحه مناسب چاپ
دیدگاه کاربران در مورد این مقاله
یک دیدگاه جدید ثبت کنید :
پشتیبانی واتس اپ
مشاوره تغذیه و مکملمشاوره پوست و مومشاور خرید و پیگیری سفارش