ارسال رایگان
ضد آفتاب چیست؟
1-0
26 خرداد 02     5092 بازدید
ضد آفتاب چیست؟

ضد آفتاب ( Sunscreen , skin protection , sun cream , sunblocker , suntan lotion )  

 

همانطور که از نام این محصول پیداست ضد آفتاب ها محصولاتی هستند که وظیفه اصلی آن ها حفاظت از پوست در برابر نور خورشید است. نور خورشید به سبب وجود پرتوهای فرابنفش ultra violet میتواند سبب عارضه های گوناگون پوستی از خشکی و قرمز شدن پوست گرفته تا سرطان های بدخیم پوستی گردد.

تصور غلط رایج این است که اتفاده مداوم از ضد آفتاب می تواند سبب حساسیت و آکنه شود. این احتمال وجود دارد ولی در صورتی که ضد آفتاب مناسب را انتخاب نکرده باشید. چراکهیک ضد آفتاب خوب و مناسب برای شما می تواند حتی ظاهر پوستتان را بهبود ببخشد.

در ادامه مطلب قادر خواهید بود بهترین ضد آفتاب را برای پوست خود انتخاب کنید.

محصولات ضد آفتاب در اشکال گوناگونی مانند ژل ، کرم، روغن ، لوسیون و اسپری عرضه می شوند. این که کدام شک ضد آفتاب را انتخاب کنید بستگی به کاربرد آن و چگونگی پوشش دهی ضد آفتاب بستگی دارد. به عنوان مثال از کرم برای صورت و از ژل برای نقاط پر مو تر بدن استفاده می شود.

 

نحوه تاثیر نور خورشید بر پوست :

پرتو های فرابنفش UV به علت داشتن طول موج کوتاه و بسامد بالا، بسیار پر انرژی هستند و در تماس با پوست انسان با تخریب DNA سلول های پوستی موجب جهش ژنتیکی شده و به سرطان پوست می انجامد. اما آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب گستره وسیعی دارد و ازقرمز شدن پوست و چین و چروک گرفته تا سرطان ملانوما و... را شامل می شوند.

 

اشعه ماورای بنفش خود به دو دسته UVA و UVB تقسیم می شود:

UVA می تواند در اپی درم و درم (لایه های عمیق تر پوست) نفوذ کند و با تخریب لایه های چربی موجب خشکی ، افتادگی ، چین و چروک و کک و مک می شود و پیری زودرس از عواقب قرار گرفتن در معرض آن به طور مستقیم یا غیر مستقیم است.

UVB این پرتو ها بسیار خطرناک تر از UVA و عامل قرمزی و آفتاب سوختگی هستند. قرار گرفتن در معرض این اشعه می تواند ریسک ابتلا به سرطان پوست را بسیار تقویت گند.

 

اهمیت استفاده از ضد آفتاب:

در خصوص استفاده از ضد آفتاب ها باید در نظر داشت که اولا در تمامی طول سال حتی مواقعی که پشت پنجره در حال کار هستید یا حتی مواقعی که هوا ابری هست نیز باید از ضد آفتاب استفاده کنید چرا که اشعه فرابنفش UV می تواند از شیشه یا پشت ابرها نیز عبور کند و سبب خشکی پوست، پیری زود رس، سرطان و... شود. قرار گرفتن معرض بازتاب نور در  شن ، برف، آب یا دریاچه به سبب انعکاس شدید نور خورشید مستلزم مراقبت بیشتر از پوست است. حتی استفاده از سولاریوم هم سبب قرمزی و خشکی و پیری زودرس شده و می تواند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

 

نحوه عملکرد ضد آفتاب ها:

ضد آفتاب ها از لحاظ نحوه علکرد به دو دسته کلی فیزیکی و شیمیایی تقسیم می شوند.

ضد آفتاب فیزیکی : این ضد آفتاب ها که به آن ها ضد آفتاب معدنی  mineral هم می گویند حاوی موادی چون دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی zinc oxide هستند که با جذب در لایه های سطحی پوست به شکل آینه های میکرونی ، اشعه های تابیده به پوست را بازتاب کرده و از جذب آنها توسط سلول های پوستی جلوگیری می کند. به این نوع ضد آفتاب ها فیلتر کننده ها یا مسدود کننده های فیزیکی sunblocker   هم می گویند.

ضد آفتاب های فیزیکی به هیچ وجه پوست راتحریک نمی کنند اگرچه چربی کرم ها را همیشه باید متناسب با نوع پوستتان انتخاب کنید. این ضد آفتاب ها به محض استفاده اثر گذارند اما با تماس پوست با لباس یا تعریق پاک می شوند. به دلیل وجود مواد معدنی ممکن است پس از مصرف رگه های سفید رنگی روی پوست در اثر انباشته شدن ایجاد کند که برای برخی افراد خوشایند نیست.

 

ضد آفتاب شیمیایی: بیش از 30 ماده شیمیایی ناخته شده است که به عنوان عملگر های شیمیایی در لایه بالایی پوست جذب شده و به دو روش پراکنده سازی و انحراف پرتو های فرابنفش یا تبدیل آن به گرما و غیر فعال کردن اشعه ماورای بنفش به حفاظت از پوست می پردازد.

این نوع ضد آفتاب را باید 15 الی 30 دقیقه پیش از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم یا غیر مستقیم خورشید استفاده کنید تا مواد آن با جذب در پوست فعال شود. این محصولات نیز با تماس با لباس ممکن است پاک شود و احتمال حساسیت زایی نیز دارند. ضد آفتاب های شیمیایی رقیق تر از ضد آفتاب های فیزیکی هستند و روی پوست رد سفید برجای نمی گذارند.

 

طریقه مصرف ضد آفتاب :

همانطور که پیش تر گفتیم ضد آفتاب های فیزیکی را می توان درست پیش از حضور در نور آفتاب ، و ضد آفتاب های شیمیایی را می بایست حد اقل 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید استفاده کرد و ضد آفتاب های ترکیبی نیز از همین قاعده پیروی می کنند.

در هر حال چه از ضد آفتاب فیزیکی استفاده می کنیم چه ضد آفتاب شیمیایی و چه ضد آفتاب های ترکیبی باید حتما توجهکنیم که در تمای با البسه پاک نشوند و حتماً هر دو ساعت یک بار تمدید شود.

حد اقل مقدار مصرف ضد آفتاب در هر نوبت برابر با 1 انس یا 3 میلی لیتر یا معادر یک سکه است و این مقدار در کنار سواحل آفتابی یا قلل مرتفع و آفتابی تا 8 برابر افزایش می یابد اما به طور معمول افراد از نصف میزان استاندارد استفاده می کنند که این تاثیر ضد آفتاب را بسیار تضعیف می کند.

تمامی افراد از سنین بالای 6 ماهگی به بعد ملزم به استفاده از ضد آفتاب مناسب استفاده کنند. در دوران نوزادی و قبل از 6 ماهگی هم بهتر است در معرض نور آفتاب قرار نگیرند یا با لباس پوشانیده شوند.

این نکته را نیز باید مورد توجه قرار دهیم که ضد افتاب مورد استفاده برای دور چشم که پوستی حساس دارد با ضد آفتاب نقاط دیگر متفاوت است. این را نیز باید مد نظر قرار دهیم که مقاومت مواد موجود در ضد آفتاب ها در برابر اشعه های فرابنفش UVA  و UVB متفاوت است.

از معایب ضد آفتاب ها می توان به این نکته اشاره کرد که قرمزی پوست یک هشدار طبیعی است که ما را از ادامه فعالیت در اشعه های قوی و محیط های پرنور باز می دارد. اما ضد آفتاب ها از این اتفاق جلوگیری می کنند و ما زمان بیشتری در این محیط ها فعالیت خواهیم کرد. این نکته را شاید اغلب ندانیم که هیچ ضد آفتابی 100 درصد نمی تواند پوست را از تمامی آثار مخرب نور خورشید مصون بدارد.

 

SPF  یا فاکتور محافظت در برابر آفتاب :

به بیان ساده میتوان گفت اگر پوست شما در برابر آفتاب طی 20دقیقه قرمز شود، یک ضد آفتاب با  SPF15  این زمان را 15 برابر یعنی معادل 5 ساعت افزایش می دهد. اما با توجه به اینکه عملکرد مفید هر ضد آفتاب میانگین 2 ساعت است و باید هر 2 ساعت تمدید گردد پس می توان نتیجه گرفت که عددی که در کنار SPF  می نویسند بیانگر قدرت عملکرد نسبی هر ضد آفتاب است. بنابراین SPF100 به آن معنی نیست که 10 درصد اشعه UV را کنترل می کند! بلکه صرفاً به این معنیست که قدرت آن از یک SPF30 بیشتر است. به عنوان مثال یک ضد آفتاب با SPF30  می تواند 97% از UVB را فیلتر کند و یک ضد آفتاب  SPF50 فقط 98% از UVB را فیلتر می کند و این اختلاف به ظاهر 1 درصدی بسیار پر اهمیت است. برای سنجش فیلتر کردن  UVA معیار دقیقی وجود ندارد.

 

**چگونه بهترین ضد آفتاب را پیدا کنیم؟

چند نکته ساده را مرور می کنیم و در تشخیص بهترین ضد آفتاب خبره می شویم:

ابتدا باید به شرایطی که طی آن در معرض نور آفتاب قرار می گیریم توجه کنیم، اینکه چه قسمتی از بدن در چه آب و هوا و پوششی در معرض آسیب در برابر نور خورشید است و کدام نوع از اشکال مختلف ضد آفتاب ها می تواند بیشترین پوشش دهی را در عین راحتی برایمان ایجاد کند.

یک ضد آفتاب خوب می بایست :

  • طیف گسترده باشد (یعنی اشعه های UVA و UVB را فیلتر کند)
  • غیر کومودون زا باشد (یعنی منافذ پوست را مسدود نکند)
  • میزان چربی آن با پوست شما سازگار باشد
  • بدون پارابن باشد
  • کمترین ترکیبات حساسیت زا را داشته باشد
  • حد اقل از SPF30 بهره مند باشد
  • ضد آب باشد (تا با تعریق پاک نشود)
  • ترجیحاً روی بسته آن نوشته باشد که از Hyperpigmentation  یا تغییر رنگ پوست جلوگیری می کند (این مورد برای افرادی که دارای پوست حساس هستند اهمیت دارد)
  • ضد آکنه باشد
  • محصولاتی که حاوی عصاره شیرین بیان هستند نیز ضد لک هستند.
  • هر نوع ضد آفتاب باید در تمام طول سال در طول روز مصرف شود.
  • انجام آزمون و خطا و امتحان کردن چند محصول برای پیدا کردن مناسب ترین آنها اجتناب ناپذیر است.
  • توجه داشته باشید که برای ضد آفتاب ها از واژه ارگانیک نیز استفاده می شود که این صرفاً یک حقه تبلیغاتی است. گول نخورید!

 

ممکن است ضد آفتاب مناسب خود را در بین محصولات بهترین برند های ضد آفتاب نیز پیدا نکنید. در انتخاب ضد آفتاب مناسب اصل اساسی سازگاری با پوست و موارد بالاست و نکته جال توجه این است که برخی می گویند بهترین ضد آفتاب آن است که ارزان تر است چرا که مشخصاً با آسودگی مقدار زیادی از آن را به پوستتان خواهید زد!

صفحه مناسب چاپ
دیدگاه کاربران در مورد این مقاله
یک دیدگاه جدید ثبت کنید :
پشتیبانی واتس اپ
مشاوره تغذیه و مکملمشاوره پوست و مومشاور خرید و پیگیری سفارش