ارسال رایگان
مکمل گلوتامین چیست؟ برای چی استفاده میشه؟
1-0
26 خرداد 02     بازدید
مکمل گلوتامین چیست؟ برای چی استفاده میشه؟

مکمل‌‌ گلوتامین‌ چیست؟ 

(موارد مصرف، زمان مصرف، میزان مصرف)

‌گلوتامین، اسید آمینه‌ای می‌باشد که در بیوسنتز پروتئین نقش اساسی دارد. گلوتامین یکی از اسید آمینه‌های موجود در بدن انسان می‌باشد و به طور طبیعی در بدن انسان می‌باشد و به طور طبیعی در بدن انسان تولید می‌شود.

گردآوری و ترجمه: تیم ترجمه سرمه دان

مدت زمان مطالعه: 15-20 دقیقه


 

کمبود گلوتامین:

در شرایط خاص بدن نیازمند سطح زیادی از گلوتامین می‌باشد که برای تأمین آن باید گلوتامین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در شرایطی که شما در حال فعالیت سنگین می‌باشید، اگر بدن قادر به تولید و تأمین گلوتامین نباشد مجبور به شکستن بافت عضلات و دریافت گلوتامین از عضلات می‌شود که باعث تحلیل رفتن ماهیچه‌ها می‌شود.

وظایف اصلی گلوتامین:

- ساخت پروتین  "گلوتامین با افزایش بیوسنتز پروتئین در عضلات به رشد عضلات کمک می‌کند."

- تنظیم کننده اسیدی - قلیایی بودن کلیه

- منبع انرژی برای سلول‌ها

- دهنده نیتروژن در چرخه سوخت‌وساز بدن

- دهنده کربن در چرخه اسید سیتریک

- انتقال آمونیاک در فرآیند دفع آن

چه کسانی نیاز به مصرف گلوتامین دارند؟ (موارد مصرف گلوتامین)

می توان گفت همه نیازمند مصرف گلوتامین هستند. برای افراد عادی این اسیدآمینه به راحتی از راه مواد غذایی قابل تامین می‌باشد.

مواد غذایی که دارای گلوتامین هستند: 1- گوشت قرمز 2- مرغ 3- ماهی 4- تخم مرغ 5- شیر 6- لبنیات 7- گندم 8- کلم 9- چغندر 10- لوبیا 11- اسفناج 12- جعفری

به طور کلی: محصولات گوشتی ، فرآورده‌های لبنی، غلات و سبزیجات

ولی ورزشکارانی که در حال تمرینات سخت هستند، مجبور هستند برای جلوگیری از عضله‌سوزی یا(کاتابولیسم) گلوتامین را به صورت مکمل استفاده کنند. به طور کلی می‌توان گفت که مصرف گلوتامین برای گروه زیر مناسب است.

1- کسانی که در دوره چربی‌سوزی هستند.

2- کسانی که در حال تمرینات قدرتی هستند و قصد افزایش حجم عضلات را دارند.

3- کسانی که تمرینات باشدت بالا انجام می‌دهند.

 

گلوتامین باعث افزایش هورمن رشد در پلاسمای خون می‌گردد.

 

زمان مصرف:

برای مصرف گلوتامین هر زمانی از روز را می‌توان در نظر گرفت زیرا مازاد گلوتامین هیچ ضرری برای بدن ندارد و دفع می‌شود. ولی مهم پیدا کردن بهترین زمان برای مصرف این مکمل می‌باشد. پیشنهاد ما به شما استفاده کردن 10-15 گرم در روز می‌باشد.( اولویت با روش مصرف شرکت سازنده می‌باشد.)

- 3 گرم صبح بعد از بیدار شدن

- 3 گرم قبل از تمرین

- 3 گرم بعد از تمرین

- 3 گرم قبل از خواب ( بهترین زمان و پربازده‌ترین زمان استفاده قبل از خوابیدن می‌باشد.)

 

برای خرید این مکمل کلیک کنید.


 ادامه مطلب را برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطالعه کنید...

 

گلوتامین چگونه در بدن تولید می‌شود؟

گلوتامین توسط آنزیم ها از گلوتامات و آمونیاک ساخته می‌شود. گلوتامین بیشتر از همه در عضلات ساخته می‌شود ولی درصدی از آن نیز توسط مغز و شش‌ها آزاد می‌شود.

ویژگی‌هایی که گلوتامین را از دیگر اسیدهای آمینه متمایز می‌کند:

گلوتامین فراوان‌ترین اسید آمینه آزادی است که در ماهیچه‌های بدن یافت می‌شود. چون این اسید به راحتی از سد مغزی- خونی عبور کند، به همین دلیل به سوخت مغز معروف شده‌است. گلوتامین، در مغز به اسید گلوتامیک- که برای فعالیت مغز ضروری می‌باشد- تبدیل می‌شود، و بر عکس. این اسید همچنین مقدار اسید گاما- آمینو بوتیریک را که برای ادامه عملکرد مناسب مغز و فعالیت ذهنی لازم می‌باشد، افزایش می‌دهد. گلوتامین به حفظ تعادل صحیح اسیدی- قلیایی بدن کمک می‌کند، و جزء اصلی عناصر سازنده‌ای است که برای ساختن مولکولهای RNA و DNA به کار می‌رود. این اسید برای افزایش توانایی ذهنی و حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید می‌باشد. هنگامی که اسید آمینه ای تجزیه می‌شود، نیتروژن آزاد می‌گردد. بدن انسان به نیتروژن نیاز دارد، اما نیتروژن آزاد می‌تواند آمونیاک را که برای بافتهای مغز فوق‌العاده سمی می‌باشد، به وجود آورد. کبد می‌تواند نیتروژن را به اوره، که به وسیله ادرار دفع می‌گردد، تبدیل نماید؛ یا ممکن است نیتروژن خود به اسید گلوتامیک متصل شود. در اثر این فرایند، گلوتامین به وجود می‌آید. گلوتامین در میان اسیدهای آمینه، خاص و استثناست، زیرا در هر مولکول آن به جای یک اتم نیتروژن، دو اتم وجود دارد. این خاصیت گلوتامین برای پاک کردن آمونیاک از بافتها، به خصوص بافت مغزی مفید می‌باشد. به علاوه، این اسید آمینه می‌تواند نیتروژن را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل کند.

فواید گلوتامین:

گلوتامین نقش اساسی در کاهش زمان ترمیم زخم دارد.

در زمان بستری شدن پس از جراحی، گلوتامین زمان بستری را کاهش می‌دهد.

 

 

 

صفحه مناسب چاپ
دیدگاه کاربران در مورد این مقاله
یک دیدگاه جدید ثبت کنید :
پشتیبانی واتس اپ
مشاوره تغذیه و مکملمشاوره پوست و مومشاور خرید و پیگیری سفارش