ارسال رایگان
آشنایی با انواع مکمل‌های ورزشی
2-0
1 مرداد 02     34730 بازدید
آشنایی با انواع مکمل‌های ورزشی

معرفی انواع مکمل‌های بدن‌سازی

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
مکمل‌های بدن‌سازی برای کمک به ورزشکاران جهت تأمین کالری‌های بیشتر برای افزایش وزن و حجم تولید و به بازار عرضه می‌شوند. انواع زیادی از این مکمل‌ها در حال حاضر در بازار موجود است و افراد ورزشکار با توجه به سطح تمرینات و نیاز بدنی خودشان از آن‌ها استفاده می‌کنند. درواقع می‌توان گفت مکمل‌های بدن‌سازی جزء ضروریات مهم برای ورزشکاران و بدن‌سازان هستند. این مکمل‌ها حاوی مواد ضروری برای تأمین نیازهای بدن یک ورزشکار و سرشار از انرژی و ریزمغذی‌های مفید برای بدن هستند. در ادامه این مقاله ، انواع مکمل‌های ورزشی به‌طور مختصر شرح داده‌شده است.


آشنایی با انواع مکمل‌های بدن‌سازی:

 

1.مکمل پروتئین

مکمل پروتئین جزء مهم‌ترین مکمل‌های بدن‌سازی است زیرا پروتئین‌ها بلوک‌های ساختمانی عضلات شما هستند. مکمل‌های پروتئین برای افزایش توده عضلانی و همچنین ریکاوری بعد از تمرینات سنگین ضروری هستند. مکمل‌های پروتئینی انواع مختلفی دارند و عبارت‌اند از:

 

مکمل پروتئین وی

پروتئین وی از معروف‌ترین و پرمصرف‌ترین مکمل‌های بدن‌سازی است که برای عضله سازی و تقویت عضلات موردنیاز است. آمینواسیدهای موجود در این مکمل زود جذب و زودهضم بوده و علاوه بر مفید بودن برای ورزشکاران باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی، کاهش فشارخون، کاهش استرس و بهبود عملکرد کبد می‌شود.

 

پروتئین ایزوله

این مکمل نسبت به پروتئین وی حاوی آمینواسیدهای زود جذب‌تری است و برای مواقعی که ورزشکار نیاز مبرم به منبع پروتئینی دارد بسیار مفید است. این مکمل بعد از تمرینات سخت و برای ریکاوری بسیار مناسب است.

 

پروتئین کازئین

کازئین پروتئین شیر است و برای عضله سازی در طول مدت استراحت و خواب مورداستفاده قرار می‌گیرد. این پروتئین در طول استراحت با ایجاد یک جریان دائمی از آمینواسیدها در خون باعث عضله سازی می‌شود.

 

2.مکمل‌های آمینواسید

آمینواسیدها بلوک ساختمانی پروتئین‌ها هستند که به دودسته ضروری و غیرضروری تقسیم می‌شوند. دسته اول باید از طریق رژیم غذایی تأمین شود و دسته دوم در بدن ساخته می‌شود.

برای اطلاع ار نحوه مصرف آمینو اسید در روزهای تمرین و غیر تمرین مقاله زیر را بخوانید:

طریقه مصرف مکمل آمینو اسید در بدنسازی

مکمل بی سی‌ای‌ای

بی سی‌ای‌ای از معروف‌ترین مکمل‌های ورزشی و شامل آمینواسیدهای والین، لوسین، ایزولوسین است که برای عضله سازی بسیار مفید است. این آمینواسیدها باید توسط منابع غذایی تأمین شوند زیرا بدن قادر به سنتز آن‌ها نیست.

 

مکمل گلوتامین

این مکمل با تأمین آمینواسید گلوتامین به افزایش حجم سلول‌های عضلانی و کاهش دردهای عضلانی و تسریع فرایند ریکاوری کمک می‌کند. مکمل گلوتامین با افزایش خون‌رسانی به اندام‌های مختلف بدن قدرت و عملکرد ورزشی فرد را افزایش می‌دهد.

 

مکمل آرژنین

تأمین‌کننده اسید نیتریک است و باعث افزایش سنتز پروتئین در عضلات می‌شود. آرژنین با افزایش خون‌رسانی به اندام‌های مختلف توان ورزشی فرد را افزایش می‌دهد.

بهترین زمان مصرف آرژنین در بدنسازی + دوز روزانه

برای اطلاع از بهترین زمان مصرف آرژنین در بدنسازی مقاله زیر را بخوانید:

بهترین زمان مصرف آرژنین در بدنسازی)

 

مکمل آلانین

سطح آمینواسید آلانین در عضلات بسیار بالاست و مصرف این مکمل باعث افزایش تولید پروتئین و گلیکوژن در عضلات می‌شود. گلیکوژن سوخت ذخیره عضلات است که در حین تمرینات سخت با تبدیل به گلوکز نیاز بدن به انرژی را برطرف می‌کند.

 

مکمل تائورین

تائورین آمینواسید دیگری است که باعث افزایش سطح انرژی در بدن می‌شود. این آمینواسید عملکردی شبیه به انسولین دارد و یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از بدن محافظت می‌کند.

 

مکمل لوسین

این مکمل باعث افزایش سنتز پروتئین، افزایش حجم عضلات و بهبود ریکاوری پس از تمرینات سخت می‌شود.

 

3.مکمل پمپ

 

مکمل پمپاژ خون

این مکمل حاوی مواد محرک کافئین، ویتامین B، انواع ویتامین‌ها، مقدار کمی کراتین و ال- آرژنین است که انرژی لازم برای تمرینات سخت را تأمین می‌کند و خستگی را به تعویق می‌اندازد.

 

4.مکمل کراتین

یکی از معروف‌ترین مکمل‌های مورداستفاده در بدن‌سازی است. این مکمل با دارا بودن نیتروژن باعث افزایش تولید عضله و تسریع ریکاوری بعد از تمرینات سخت می‌شود.

 

5.مکمل مولتی‌ویتامین

این مکمل‌ها برای پیشگیری از کمبود احتمالی ویتامین‌ها در بدن مورد مصرف ورزشکاران قرار می‌گیرد. بدن ما برای انجام واکنش‌های بیوشیمیایی نیازمند ویتامین‌های محلول در آب و چربی است و کمبود این ریزمغذی‌ها ممکن است باعث خستگی زودرس و نارسایی بدن شود.

 

6.مکمل کربوهیدرات

کربوهیدرات‌ها برای تأمین انرژی در بدن مورد مصرف قرار می‌گیرند. این مکمل‌ها کمبود کالری رژیم غذایی را برای ورزشکار برطرف کرده و برای افزایش وزن مورداستفاده قرار می‌گیرند.

کربوهیدرات‌ها یک منبع انرژی خوب و مؤثر برای بدن هستند. مصرف کربوهیدرات برحسب وزن ورزشکار و سطح تمرینات او متفاوت است. هرچقدر تمرینات سخت‌تر باشند نیاز به کربوهیدرات جهت تأمین انرژی افزایش می‌یابد.

 

7.مکمل گینر

مکمل گینر جزء مکمل‌های کربوپروتئین دسته‌بندی می‌شود که حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات همراه با پروتئین است. مکمل گینر برای افزایش حجم عضلات مورداستفاده قرار می‌گیرد و معمولاً در کنار مکمل کراتین مصرف می‌شود.

برای اطلاع از نحوه مصرف گینر برای حجم‌گیری و افزایش وزن مقاله زیر را بخوانید:

نحوه مصرف مکمل گینر در روزهای تمرین و غیر تمرین

8.مکمل ریکاوری

ریکاوری صحیح پس از انجام تمرینات سخت یکی از ضروری‌ترین راه‌ها برای حفظ توده عضلانی و کاهش خستگی بعد از تمرینات است. مکمل ریکاوری حاوی مقادیر متعادلی پروتئین‌های زودهضم و مقدار مناسبی کربوهیدرات است که بعد از تمرین مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

9.مکمل پروهورمون

استفاده از هورمون‌ها در بدن‌سازی برای افزایش توده عضلانی منحصر به استفاده از هورمون تستوسترون مردانه است. تستوسترون یک هورمون آنابولیک است که در ورزشکاران باعث حفظ توده عضلات، عضله سازی و افزایش قدرت و توان بدنی می‌شود.

این مکمل برای اهداف دیگری ازجمله جلوگیری از پوکی استخوان با افزایش سن، جلوگیری از ریزش موی سر و تقویت آقایان در سنین بالا مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

10.مکمل چربی سوز

مکمل‌های چربی سوز با مکانیسم‌های مختلف به کاهش چربی‌های بدن و کاهش وزن افراد کمک می‌کنند. این مکمل‌ها باعث افزایش متابولیسم، کاهش اشتها، کاهش سطح هورمون کورتیزول و افزایش تولید گرما در بدن یا ترموژنز به سوختن چربی‌های ذخیره‌شده در بدن و تبدیل آن‌ها به انرژی کمک می‌کنند.

این مکمل‌ها توسط ورزشکاران و افرادی که در پی کاهش وزن هستند مورداستفاده قرار می‌گیرند و بدون هیچ ماده محرک و ممنوعه‌ای به کاهش وزن افراد کمک می‌کنند.

 

سخن پایانی:

مکمل‌هایی که در بالا ذکر شد صرفاً به ورزشکاران کمک کرده تا نیازهای بدنشان را تا حدودی در کنار ورزش و تمرین تأمین کنند بنابراین هیچ‌گاه این مکمل‌ها نباید جایگزین غذاهای اصلی شوند. مکمل‌های بدن‌سازی انواع مختلفی دارند و هر یک با مکانیسم متفاوتی نیاز ورزشکاران را برطرف می‌کند. به‌عنوان‌مثال شما برای افزایش توده عضلات نیازمند مکمل‌های حاوی پروتئین هستید درحالی‌که برای افزایش وزن باید از مکمل‌های بدن‌سازی استفاده کنید که حاوی کربوهیدرات بیشتری هستند. پس باید دقت کرد که متناسب با شرایط بدنی و فیزیکی هر یک از مکمل‌هایی که در بالا شرح داده‌شده، درست انتخاب و استفاده شوند تا مؤثر واقع گردند.

صفحه مناسب چاپ
دیدگاه کاربران در مورد این مقاله
امیرصحراگرد           ارسال شده در 28 اسفند 98
0-0دیسلایک
توضیحات کوتاه و کامل و رساندن اصل مطلب. تشکر
پاسخ
حجت عراقی           ارسال شده در 18 دی 99
0-0دیسلایک
سلام
مطالب بسیار آموزنده و مفید واقع شده بود
با تشکر
پاسخ
امید فیروزبخت           ارسال شده در 29 دی 99
0-0دیسلایک
محتوی این مطلب بسیار عالی و کامل هستند و بسیار متشکرم.
پاسخ
مصطفی گوزلی سراب           ارسال شده در 4 بهمن 99
0-0دیسلایک
عالی
پاسخ
رامین یگانه           ارسال شده در 5 خرداد 00
0-0دیسلایک
خیلی هم عالی
پاسخ
دیاکو فریاد           ارسال شده در 24 خرداد 00
0-0دیسلایک
رفیق هورمون ریزش مو داره نه جلو گیری از ریزش
پاسخ
مشاور تغذیه           ارسال شده در 24 خرداد 00
0-0دیسلایک
سلام مکمل پرو هورمون با هورمون تفاوت دارد، پروهورمون باعث بالارفتن سطح طبیعی هورمون تستسترون میشود و عوارضی همچون ریزش مو بر اثر تزریق تستسترون اضافه به بدن را ندارد. تو این مقاله هم میتونید فواید کامل پروهورمون ها رو ببینید
[مشاهده لینک]
پاسخ
          ارسال شده در 8 تیر 00
0-0دیسلایک
خیلی ساده و مفید تشکر
پاسخ
ناظمی           ارسال شده در 15 آبان 00
0-0دیسلایک
با سپاس فراوان بابت مطالب پربار، مختصر و مفید شما. سوالی داشتم. آیا این امکان وجود داره که دو مکمل بصورت همزمان مصرف بشه؟ کراتین و گینر برای فردی که به شدت لاغر هست و تمرینات ورزشی انجام میده؟؟
پاسخ
مشاور تغذیه           ارسال شده در 18 آبان 00
0-0دیسلایک
سلام خیر موردی نداره
اتفاقا پیشنهاد هم میشه
پاسخ
          ارسال شده در 23 آذر 00
0-0دیسلایک
ممنون بابت این متن واقعن ب تحقیقاتم کمک کرد:
پاسخ
یک دیدگاه جدید ثبت کنید :
پشتیبانی واتس اپ
مشاوره تغذیه و مکملمشاوره پوست و مومشاور خرید و پیگیری سفارش